GLYCOREX TRANSPLANTATION FÖRVÄRVAR NY VERKSAMHET.

(NGM:GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ.) som är noterat på NGM Equity, meddelar att företaget har tecknat avtal om förvärv av verksamhet som bedrivits inom cancerbehandling. Förvärvet möjliggör framtagning av ytterligare produkter för extra-korporal blodbehandling.

Förvärvet av verksamheten sker från Biotech IgG AG’s konkursbo. Total köpeskilling är 6.4 MSEK.

Förvärvet involverar bland annat verksamhetens patentportfölj, know-how, blodbehandlingsmaskiner, CE-märkt kolonn för extra-korporal helblodsbehandling, varumärken och kvalitetssystem.

Glycorex Transplantations produkt Glycosorb-ABO används idag kliniskt för extra-korporal blodbehandling av patienter i samband med transplantation från blodgruppsinkompatibla givare.

Förvärvet innebär att Glycorex Transplantation har möjlighet att bredda verksamheten och även har möjlighet att vidareutveckla sin existerande produkt Glycosorb-ABO till helblodsbehandling.

Behandlingen med Glycosorb-ABO görs idag genom en kontinuerlig extra-korporal behandling av patientens blodplasma, vilket innebär att en plasmaseparator behövs vid behandlingen. Företaget ser fördelar av att behandlingen i vissa sammanhang kan genomföras på helblod.

Vi gör bedömningen att behandlingsprincipen även kan ge betydande fördelar vid utveckling av extra-korporala blodbehandling för andra applikationer.

Behandlingsprincipen för den cancerbehandlingsteknologi som förvärvas medför att potentiellt högre doser av exempelvis radioaktivt märkta cancer-specifika antikroppar kan användas. Metodiken är ännu inte godkänd för klinisk användning på patienter, däremot det extra-korporala kolonnsystemet. Vi avser att utvärdera de kommersiella möjligheterna inom detta segment.

Bolagets huvudprodukt Glycosorb-ABO, en medicinteknisk produkt som utvecklats, produceras och marknadsförs av Glycorex Transplantation AB, möjliggör fler transplantationer och med kortare väntetider. Produkten har för närvarande etablerats på 55 transplantationscentra i 18 länder. Bolaget gör bedömningen att antalet centra som använder produkten kommer att fortsatt öka och att även användningen av produkten hos befintliga kunder har potential att fortsatt öka.

Resultaten med produkten är utmärkta. Hittills publicerade resultat, ca 20 publicerade artiklar i medicinska tidskrifter, visar att Glycosorb-ABO möjliggör blodgruppsinkompatibla transplantationer med likvärdiga resultat som för blodgruppskompatibla transplantationer. Därmed möjliggörs fler transplantationer, framförallt från närstående levande givare, men även transplantationer från avlidna givare underlättas.

För ytterligare information hänvisas till bolaget Vd Kurt Nilsson, Tel. +46 286 5230.