Glycorex Transplantation säkrar finansiering för fortsatt expansion samt presenterar finansiella mål för koncernen (GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ), som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolagets styrelse den 16 oktober beslutat att genomföra en garanterad nyemission om cirka 12,4 miljoner SEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare.

Företrädesemissionen är genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden säkerställd till motsvarande 100% av emissionsbeloppet.

Glycorex Transplantation ABs målsättning är att över en konjunkturcykel uppnå en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt om minst 20 procent med en rörelsemarginal på EBITDA-nivå som överstiger 20 procent, med en signifikant förväntad ökning mot slutet av konjunkturcykeln.

Villkor företrädesemission

• För varje befintlig A- eller B-aktie erhålles en (1) Teckningsrätt.
  • Fyrtiofem (45) Teckningsrätter berättigar till teckning av fyra (4) Nya B-aktier.
  • Teckningskursen är fastställd till 2,50 SEK per aktie. Värdet av minsta möjliga teckning är motsvarande 10 SEK.
  • Avstämningsdag för företrädesemissionen är den 24 oktober 2013
  • Teckningstid: 28 oktober till 13 november 2013
  • Handel med teckningsrätter: 28 oktober till 8 november 2013
  • Informationsmemorandum väntas offentliggöras omkring den 28 oktober

Erbjudandet i korthet

I enlighet med bemyndigandet från bolagsstämman 2013, har styrelsen i Glycorex Transplantation AB (NGM: GTAB B) (“Glycorex”, “Bolaget” eller “Koncernen”) beslutat att emittera Nya B-aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Förestående företrädesemission medför en ökning av antalet aktier i Bolaget från 55 844 678 aktier till högst 60 808 646 aktier genom utgivning av 4 963 968 Nya B-aktier. Bolagets aktiekapital ökar därmed med 248 198,40 SEK, från nuvarande 2 792 233,90 SEK till 3 040 432,30 SEK. För de aktieägare som avstår att teckna aktier i den föreliggande företrädesemissionen uppstår en utspädningseffekt om cirka 8,2 procent av aktiekapitalet i Glycorex efter företrädesemissionen.

Motiv för emissionen

Företrädesemissionen tillför Glycorex cirka 12,4 miljoner SEK före emissionskostnader. Glycorex säkrar därigenom finansiering för att genomföra den av FDA rekommenderade begränsade studien i USA, registrera Glycosorb®-ABO i Mexiko samt färdigställa renrum för testning och produktion av produkter inom området universell blodplasma (UBP).

Johan Nilsson, VD för Glycorex, kommenterar:

”Utöver expansion inom befintliga marknader arbetar Glycorex för närvarande intensivt med att etablera Glycosorb®-ABO på nya marknader, inte minst USA. Min förhoppning är att, i enlighet med FDAs rekommendation, nästa år påbörja en begränsad studie på utvalda transplantationscentra vilken har till syfte att få Glycosorb®-ABO godkänd för klinisk användning i USA. Vi bedömer att resultat från denna studie kan presenteras till FDA under 2015.

Glycorex är också inne i slutet av produktutvecklingsfasen inom UBP. Faller sluttesterna väl ut kommer medicintekniska produkter att registreras och börja säljas under 2016. Marknadspotentialen för UBP bedömer vi vara lika stor som för Glycosorb®-ABO inom transplantationsområdet. En framgångsrik lansering av UBP kan starta en helt ny era för Glycorex. Den årliga efterfrågan av UBP uppgår till cirka 2 miljoner enheter enbart i Europa och USA motsvarande en marknadsstorlek om över 2 miljarder SEK årligen.

Investeringen som vi nu genomför får, givet att den blir lyckosam, betecknas som marginell i förhållande till potentialen för Glycosorb®-ABO på transplantationsmarknaderna i USA och Mexiko samt för UBP globalt. Utöver detta fortsätter vi att expandera vår försäljning till nya marknader utanför Europa. I dagsläget har Glycosorb®-ABO sålts till 114 transplantationscentra i 23 länder. Som nytillträdd VD ser jag väldigt ljust på Glycorex framtid och jag hoppas att du som aktieägare och investerare ser detta som en intressant investeringsmöjlighet.”.

Finansiella mål

Bolagets förhoppning är att, i enlighet med FDAs rekommendation, påbörja en begränsad studie på utvalda transplantationscentra vilken har till syfte att få Glycosorb®-ABO godkänd för klinisk användning i USA. Bolagets bedömning är att resultat från denna studie kan presenteras till FDA under 2015.

För Bolagets verksamhetsområde UBP gör Bolaget bedömningen att om de sluttester som nu genomförs faller väl ut kommer medicintekniska produkter registreras och detta affärsområde kan bidra till försäljningstillväxten under 2016.

Bolagets samlade bedömning är därför att förutsättningarna är goda att, över en konjunkturcykel, uppnå en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt om minst 20 procent med en rörelsemarginal på EBITDA-nivå som överstiger 20 procent, med en signifikant förväntad ökning mot slutet av konjunkturcykeln.

Informationsmemorandum

Bolaget kommer att publicera ett Informationsmemorandum i samband med företrädesemissionen. Det fullständiga Informationsmemorandumet kommer att finnas tillgängligt på Glycorex (www.glycorex.se) samt Västra Hamnen Fondkommissions hemsida (www.vhfondkommission.se) i slutet av oktober 2013.

Finansiell och legal rådgivare

Västra Hamnen Fondkommission har agerat finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindmark Welinder legal rådgivare åt Glycorex i samband med företrädesemissionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Nilsson, VD, Glycorex Transplantation AB

e-mail: vd@glycorex.ideon.se

Denna information

Glycorex offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 08.00 den 17 oktober 2013.

Om Glycorex Transplantation

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett medicintekniskt företag som producerar och marknadsför en egenutvecklad bioteknikbaserad medicinteknisk produkt, Glycosorb®-ABO. Produkten används för transplantationer över blodgruppsgränser. Antalet transplantationsmöjligheter ökar därmed och behandlingen med bolagets produkter har blivit rutin på flera transplantationscentra. Produkten är godkänd för klinisk användning inom EC-området och används i totalt 23 länder. Bolaget bedriver även produktutveckling inom området universell blodplasma. Fler än 1 200 njurtransplantationer har genomförts med hjälp av bolagets produkter. Varje njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i sjukvårdskostnader jämfört med alternativ behandling.

Glycorex har kontor i Lund och Bolagets aktie (NGM: GTAB B) är noterad på NGM Equity på Nordic Growth Market. För ytterligare information, vänligen besök: www.ngm.se.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller vissa framåtriktade uttalanden som återspeglar Bolagets aktuella syn och förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling, inklusive uttalanden avseende Företrädesemissionen samt uttalanden rörande vägledning, planering, framtidsutsikter och strategier. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”planeras”, ”uppskattas”, ”kan”, och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om Bolaget anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan Bolaget inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Då dessa framåtriktade uttalanden inbegriper såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer, kan verkligt utfall väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Framåtriktade uttalanden i pressmeddelandet gäller endast vid tidpunkten för pressmeddelandet och kan komma att ändras utan tillkännagivande. Bolaget gör inga utfästelser om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framåtriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt utöver vad som krävs enligt tillämpliga lagar eller aktiemarknadsrättslig reglering.