Glycorex utser Lars Juliusson till Business Development Manager Transfusion

Glycorex fortsätter att bygga och stärka företaget och som ett led i detta har Lars Juliusson rekryterats till Business Development Manager med syfte att leda företagets etablering inom området transfusion.

Glycorex har rekryterat Lars Juliusson att leda arbetet med att etablera företagets unika produkt inom området transfusion. Lars har mer än 30 års erfarenhet av försäljning av medicintekniska produkter och har under de senaste sex åren arbetat inom transfusionsmedicin som Country Manager Nordic på MacoPharma. Tidigare har Lars haft ledande positioner på de medicintekniska företagen EssMed och CellaVision.

”Vi är glada över att välkomna Lars till Glycorex. Hans långa erfarenhet av försäljning till transfusionskliniker och blodbanker, samt hans drivkraft och motivation kommer att vara viktiga tillgångar för Glycorex framöver”, säger Johan Lavén, vd för Glycorex.

”Jag känner mig hedrad och glad över möjligheten att få vara med på Glycorex resa att etablera sin produkt inom transfusionsmedicin. Tillgången till säkra blodprodukter i sjukvården är oerhört viktigt, inte minst i akuta situationer. Här tror jag att företagets produkt kan ha en avgörande roll inom olika organisationer och tillämpningar. Jag ser fram emot alla intressanta diskussioner och att i samarbete med sjukvården öka tillgången på universella blodprodukter,” säger Lars Juliusson.

Lars påbörjar sin anställning snarast efter att hans nuvarande åtaganden löper ut.

För mer information vänligen kontakta

Johan Lavén, VD
johan.laven@glycorex.com
Tel: + 46 (0)73 330 92 16

Kort information om företaget

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett globalt medicintekniskt företag med huvudkontor i Sverige. Företaget har utvecklat en unik teknologi för att selektera och avlägsna specifika antikroppar i blodet. Bolagets fokusområden är inom transplantation, blodtransfusion och blodprodukter samt autoimmuna sjukdomar. Bolaget har försäljning i över 25 länder där den största marknaden är Europa. Försäljning sker via egna säljkanaler samt i samarbete med distributörer på utvalda marknader. Produktutveckling och produktion sker i den egna anläggningen i Lund, Sverige.

Företagets egenutvecklade medicintekniska produkt, Glycosorb® ABO, har sedan 2001 använts världen över för att möjliggöra fler än 6 000 blodgruppsinkompatibla transplantationer genom att specifikt reducera anti-A/B antikroppar i organmottagarens plasma. Glycosorb® ABO används främst vid blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer, men används även vid blodgruppsinkompatibla lever-, hjärt-, lung- och stamcellstransplantationer. Fler än 60 vetenskapliga artiklar har publicerats i välrenommerade medicinska tidskrifter som visat utmärkta resultat, på både kort och lång sikt, vid blodgruppsinkompatibla transplantationer genomförda med Glycosorb® ABO.

Företaget har även utvecklat en CE-märkt medicinteknisk produkt för framtagning av universella (låg titer) blodprodukter samt samarbetar med ett ledande europeiskt forskningsinstitut för att utveckla en produkt för behandling av den autoimmuna sjukdomen reumatoid artrit (även kallad ledgångsreumatism).

Glycorex Transplantation AB (publ) är noterat på NGM (Nordic Growth Market) Main Regulated Equity och handlas under symbolen GTAB B.