Glycosorb® ABO tänjer gränserna inom blodgruppsinkompatibla pediatriska hjärttransplantationer

Vi har haft möjligheten att intervjua Dr. Issitt, Senior Paediatric Perfusionist vid Great Ormond Street Hospital (GOSH), London, och hela intervjun är planerad att publiceras i vår kommande delårsrapport för det första kvartalet, som offentliggörs den 23 maj.

Under 2015 inkorporerade perfusionistteamet tillsammans med transplantationsteamet på GOSH i London vår produkt, Glycosorb® ABO, i hjärt-lungmaskinsystemet för att på så sätt utöka donatorpoolen och möjliggöra för fler barn att genomgå hjärttransplantation. GOSH har därefter publicerat tre artiklar inom ämnet1,2,3. Korttidsdatan är utmärkt och har visat på betydande fördelar mot tidigare använd metod.

[Jämfört med tidigare möjliggör Glycosorb® ABO redan att fler barn (ålder, storlek, nivå av anti-A/B antikroppar) kan genomgå ABO-inkompatibel hjärttransplantation.]

Under 2021 skrev exempelvis BBC en artikel om Lucy, en 10-årig flicka som tros vara det äldsta barnet i världen att få ett blodgruppsinkompatibelt hjärta (länk), tack vare Glycosorb® ABO.

Nyligen har teamet på GOSH lämnat in en fallstudie för publicering där ett 9-årigt barn (runt 40 kg) genomgått en blodgrupps-/ABO-inkompatibel hjärttransplantation efter att ha behandlats med två Glycosorb® ABO kolonner parallellt för att på så sätt säkerställa en säker reducering av blodgruppsspecifika antikroppar på kort tid, vilket innebär att man ytterligare kan tänja på gränserna för vad som är möjligt.

Behandlingen med Glycosorb® ABO har även införts på fler hjärttransplantationscentra runt om i Europa. Dessa europeiska centra, inklusive GOSH, siktar på att samarbeta för att ta fram en 10-årsuppföljningsrapport av de första patienterna under nästa år, och som nämns i den kommande intervjun: "Intraoperativ immunadsorption [Glycosorb® ABO] håller på att bli guldstandarden för möjliggörandet av blodgruppsinkompatibla hjärt- och lungtransplantationer.”

1. Robertson A, Issitt R, Crook R, Gustafsson K, Eddaoudi A, Tsang V, Burch M; A novel method for ABO-incompatible heart transplantation J Heart Lung Transplant. 2018 Apr;37(4):451-457. doi: 10.1016/j.healun.2017.05.006.Epub 2017 May 5.

2. Issitt R, Crook R, Shaw M, Robertson A; The Great Ormond Street Hospital immunoadsorption method for ABO-incompatible heart transplantation: a practical technique
Perfusion 2021 Jan;36(1):34-37. doi: 10.1177/0267659120926895. Epub 2020 Jun 3.

3. Issitt R, Booth J, Crook R, Robertson A, Molyneux V, Richardson R, Cross N, Shaw M, Tsang V, Muthurangu V, Sebire NJ, Burch M, Fenton M. Intraoperative anti-A/B immunoadsorption is associated with significantly reduced blood product utilization with similar outcomes in pediatric ABO-incompatible heart transplantation. J Heart Lung Transplant. 2021 May 29:S1053-2498(21)02325-1.

För mer information vänligen kontakta:
Johan Nilsson, tf VD
Email: johan.nilsson@glycorex.com, Telefon: +46 46 286 5230

Kort om bolaget
Glycorex Transplantation AB (publ) är ett globalt medicintekniskt företag med huvudkontor i Sverige. Företaget har utvecklat en unik medicinteknisk teknologi (antigen-specifik immunoadsorption) för att specifikt reducera blodgrupps- och autoantikroppar i blodet.

Bolagets fokusområden är inom transplantation, blodtransfusion samt autoimmuna sjukdomar. Bolaget har försäljning i över 25 länder där den största marknaden är Europa. Försäljning sker via egna säljkanaler samt i samarbete med distributörer på utvalda marknader. Produktutveckling och produktion sker i den egna anläggningen i Lund, Sverige.

Företagets egenutvecklade medicintekniska produkt, Glycosorb® ABO, har sedan 2001 använts världen över för att möjliggöra fler än 6 500 blodgruppsinkompatibla transplantationer genom att specifikt reducera anti-A/B antikroppar i organmottagarens plasma. Glycosorb® ABO används främst vid blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer, men används även vid blodgruppsinkompatibla lever-, hjärt-, lung- och stamcellstransplantationer. Fler än 60 vetenskapliga artiklar har publicerats i välrenommerade medicinska tidskrifter som visat utmärkta resultat, på både kort och lång sikt, vid blodgruppsinkompatibla transplantationer genomförda med Glycosorb® ABO.

Bolaget har även utvecklat och CE-märkt en medicinteknisk produktvariant av Glycosorb® ABO som riktar sig till ett annat kundsegment: transfusionskliniker och blodcentraler. Produkten kan hjälpa till att öka tillgången på så kallade universella blodkomponenter och har visats vara effektiv för preparation av lågtiter blodplasma, helblod och trombocytkoncentrat.
Bolaget samarbetar med ett ledande europeiskt forskningsinstitut för att utveckla en produkt för behandling av den autoimmuna sjukdomen reumatoid artrit (även kallad ledgångsreumatism).

Glycorex Transplantation AB (publ) är noterat på NGM (Nordic Growth Market) Main Regulated Equity och handlas under symbolen GTAB B.