Nya kunder (GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ.), som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolagets produkt Glycosorb®-ABO har använts på tre nya transplantationscentra i januari 2014.

I Indien har ett sjukhus inom Indian Ministry of Defence beställt Glycosorb®-ABO för behandling vid en blodruppsinkompatibel njurtransplantation. Detta är den första användningen av Glycosorb®-ABO på ett militärt transplantationscentra. Sjukhuset som nu använt produkten är ett av totalt 5 njurtransplantationscentra tillhörande Indian Ministry of Defence.

Totalt har nu 7 transplantationscentra etablerats som kunder i Indien.

Dessutom har ett nytt levertransplantationscentra i Tyskland använt produkten för behandling av en leverpatient. Glycosorb®-ABO har nu använts på fem levertransplantationscentra i Tyskland.

Produkten har, också i januari, för första gången använts vid en njurtransplantation i Rom, som blir det femte centrat i Italien.

Totalt har Glycosorb®-ABO nu använts vid 120 transplantationscentra i 23 länder, huvudsakligen i Europa, men förutom Indien, även i Australien, Kanada, Malaysia och Singapore. I Indien görs cirka 3000 njurtransplantationer per år från levande givare, vilket är i samma storleksordning som inom hela EU.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Nilsson, VD, Glycorex Transplantation AB

E-mail: vd@glycorex.ideon.se

Om Glycorex Transplantation:

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett medicintekniskt företag som producerar och marknadsför en egenutvecklad bioteknikbaserad medicinteknisk produkt, Glycosorb®-ABO. Produkten används för transplantationer över blodgruppsgränser. Antalet transplantationsmöjligheter ökar därmed och behandlingen med bolagets produkter har blivit rutin på flera transplantationscentra. Produkten är godkänd för klinisk användning inom EC-området och används i totalt 23 länder. Bolaget bedriver även produktutveckling inom området universell blodplasma. Fler än 1 500 njurtransplantationer har genomförts med hjälp av bolagets produkter. Varje njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i sjukvårdskostnader jämfört med alternativ behandling.

Glycorex har kontor i Lund och Bolagets aktie (NGM: GTAB B) är noterad på NGM Equity på Nordic Growth Market. För ytterligare information, vänligen besök: www.ngm.se.