Nytt patent beviljat i USA samt färdigställande av renrum

(GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ.), som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolaget beviljats ett nytt patent i USA. Patentet gäller produkter avsedda för behandling av patienter som uppvisar både blodgruppsinkompatibilitet och vävnadsinkompatibilitet med givaren vid transplantation. Patentet ger möjlighet att utveckla medicintekniska produkter som kan komma att bidra till att öka möjligheterna till transplantation även av patienter som är sensiterade.

Nästan 20 % av samtliga dialyspatienter är sensiterade mot främmad vävnad och dessa patienter är generellt sett svårare att transplantera med gott resultat än de patienter som inte är sensiterade.

Bolaget är nu inne i slutfasen av färdigställandet av renrum vilket är avsett för utveckling, tester och produktion av produkter avsedda för området universell blodplasma som skall kunna ges oavsett patientens blodgrupp. Installation av viss utrustning samt validering av renrumskvalité återstår. Bolaget kommer därefter att påbörja produktion av produkter för tester och utvärdering.

Glycorex Transplantation AB producerar och marknadsför Glycosorb®-ABO en egenutvecklad medicinteknisk produkt som används kliniskt för att specifikt reducera blodgruppsspecifika antikroppar hos mottagaren, vilka annars leder till avstötningsreaktioner vid transplantation av ett blodgruppsinkompatibelt organ. Behandlingen gör det möjligt att transplantera blodgruppsinkompatibla organ och bidrar till att minska problemen med organbrist.

Totalt har nu 117 transplantationscentra använt produkten.

Glycosorb-ABO används idag i 23 länder, framförallt i Europa, men även i Australien, Kanada, Malaysia, Indien och Singapore, framförallt vid blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer, men även vid transplantation av lever, hjärta, lunga, stamceller samt vid kombinerad transplantation av njure/bukspottkörtel.

Vi hänvisar till tidigare pressmeddelanden och bolagets årsredovisning (www.glycorex.se) samt till bolagets Vd, Johan Nilsson, vd@glycorex.ideon.se, för ytterligare information.