Universella blodprodukter (UBP): Testproduktion påbörjad i renrum

(GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ) som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolaget nu genomfört den första produktionen i renrum av produkter avsedda för området universella blodprodukter.

Bolaget kan nu påbörja de tester och utvärderingar av renrumsproducerade produkter som krävs för att uppnå godkännande för klinisk användning. Bolaget bedömer att om dessa tester faller väl ut, så kan registrering ske och marknadsintroduktion påbörjas under 2016, primärt i Europa.

Bolaget ser betydande synergieffekter både inom produktion och försäljning med bolagets nuvarande huvudprodukt Glycosorb®-ABO, som sedan drygt tio år framgångsrikt används kliniskt vid transplantationer över blodgruppsgränserna.

Förutom blodplasma, siktar bolaget inom UBP projektet även på framtagning av universella blodplättar (trombocyter) och universellt immunoglobulin. UBP projektet bedrivs inom ett helägt dotterbolag, Glycorex UBP.

Bakgrund:

Man uppskattar att det årligen doneras cirka 30 miljoner liter blodplasma globalt. Blodplasma används vid transfusioner, utvinning av immunoglobuliner och andra blodproteiner. Idag används AB-blodplasma (från blodgivare med blodgrupp AB), som en universell blodplasma. AB-plasma är en bristvara, då den endast utgör cirka 5 % av blodplasma, bristsituationer uppstår regelbundet. AB-plasma innehåller dessutom lösliga blodgrupp A- och B-substanser som har visat sig kunna ge sidoeffekter.

UBP projektet syftar till att selektivt ta bort de blodgruppsantikroppar i blod och blodplasma som är specifika mot blodgrupp A, blodgrupp B och blodgrupp 0. På detta sätt erhålls en blodplasma som kan ges oavsett blodgrupp hos mottagaren. Universell blodplasma har bedömts ha en marknadspotential i EU och USA om mer än 2 miljarder SEK per år. Även immunoglobulin och trombocyter som utvinns ur blod/blodplasma innehåller dessa anti-A och/eller anti-B antikroppar, vilket kan leda till sidoeffekter.

Här finns således också ett behov av bolagets produkter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Nilsson, VD, Glycorex Transplantation AB

Tel: +46 46-286 5230, e-mail: vd@glycorex.ideon.se

Denna information

Informationen är sådan som Glycorex Transplantation AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 mars kl. 14:55

Om Glycorex Transplantation

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett medicintekniskt företag som producerar och marknadsför en egenutvecklad bioteknikbaserad medicinteknisk produkt, Glycosorb®-ABO. Produkten används för transplantationer över blodgruppsgränser. Antalet transplantationsmöjligheter ökar därmed och behandlingen med bolagets produkter har blivit rutin på flera transplantationscentra. Produkten är godkänd för klinisk användning inom EC-området och används i totalt 23 länder. Bolaget bedriver även produktutveckling inom området universell blodplasma. Fler än 1 500 njurtransplantationer har genomförts med hjälp av bolagets produkter. Varje njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i sjukvårdskostnader jämfört med alternativ behandling.

Glycorex Transplantation AB har kontor i Lund och Bolagets aktie (NGM: GTAB B) är noterad på NGM Equity på Nordic Growth Market. För ytterligare information, vänligen besök: www.ngm.se.