Prisregn över väldesignad minihörapparat

Report this content

Världens minsta och tekniskt mest avancerade hörapparat, Alera, från GN Resound, har hämtat inspiration till sin design från operahuset i Sidney. En lyckad design som resulterat i att GN Resound fått ta emot en mängd prestigefyllda internationella priser. Det är bland annat priser som reddot design award, universal design award, Good Design och nu senast CES Innovations Award.

Det är danska designern Philip Meinertz på GN Resound som arbetat fram den prisade designen på den minsta hörapparaten i världen. Det var en lång arbetsprocess, i nära samarbete med ingenjörerna på GN Resound. Ett flertal prototyper har testats under resans gång för att hitta fram till den ultimata lösningen. Inspirationen kommer bland annat från det fantastiska operahuset i Sidney.

- Jag hade en bild av operahuset i Sidney som jag utgick från i designarbetet. Där finns en tydlig koppling till ljud i världsklass och fantastisk dansk design. Nyckelordet i arbetet var även komfort, det ska kännas naturligt att bära och använda Alera, säger Philip Meinertz.

Designen har blivit väldigt uppskattad och fått en mängd priser. Utöver ovan nämnda har Alera också fått det välkända internationella priset product design award

De flesta som ser Alera för första gången har svårt att tro att det verkligen är en av världens mest avancerade hörapparater. Den mäter endast en dryg centimeter och syns knappt bakom örat.

Hörapparaten har en mycket avancerad och patenterad teknik som gör att användaren kan koppla upp sig trådlöst mot sin mobiltelefon, TV eller DVD och få ljudet direkt in i hörapparaten. Tekniken ställer också extremt höga krav på designen vad gäller funktion.

GN ReSound är den enda hörapparatstillverkaren som lyckats med att bygga in den avancerade trådlösa tekniken i en hörapparat.

-          Våra tekniska framsteg innebär en stor kvalitetsförbättring för bärarna av hörapparater. Vi har exempel på personer som tycker att de fått ett helt nytt liv när de kan höra igen, tack vare Alera. Det är omvälvande, säger Ove Sandin, VD för GN ReSound.

Fakta Philip Meinertz

Arbete: Designer på GN Resound i Danmark

Utbildning och bakgrund: Är utbildad industridesigner från Art Center College of Design (en av de äldsta designskolorna i världen). Har tidigare bland annat arbetat för Panasonic i Japan och för en designbyrå i Italien med uppdrag för Whirlpool, Head Ski, Roche Medical och Hoover m fl.

För bilder gå in på

eller för mer information kontakta:

Ove Sandin, VD GN ReSound AB

tel: 031-80 01 50 mobil: +46 706 22 46 43 e-post: osandin@gnresound.se

GN ReSound AB är ett dotterbolag i GN ReSound koncernen och ledande leverantör av hörapparater och hörseltekniska hjälpmedel på den svenska marknaden. GN Resounds huvudkontor ligger i Göteborg. GN ReSound ägs idag av det danska telecomföretaget GN Great Nordic.

Taggar: