Ungdomar utmanar i en show om att bryta sig fri

Report this content

Tid: 1-3 februari 2018
Plats:
Lindholmen Event & Nöje
Anders Carlssons Gata 2, Göteborg

VÄLKOMMEN!

Breaking Free blir GoBaows andra show efter starten för två år sedan. Första showen Jag är en tonåring sålde slut två gånger och var en traditionell föreställning. Breaking Free blir något helt annat

För info:
Biljetter till Breaking Free finns på Tickster: www.tickster.com/sv/events/search?q=gobaow

"Vi klipper alla band med den traditionella dansshowen och gör något helt nytt. Showen bygger på att vara i en situation du inte är nöjd med, som du inte mår bra av. Med hjälp av de fyra elementen hittar du vem du är och bryter dig loss. Det är precis vad GoBaow har hjälpt mig med", säger Amanda som är en av GoBaows medlemmar.

Inspirera andra

GoBaow är en plats för ungdomar att växa i. En tillvaro som de till stor del bygger själva genom sitt eget engagemang. GoBaow skapar förutsättningarna, men ungdomarna får ta stort ansvar över sin utveckling.

"Arbetet med nya showen startade rätt tidigt 2017. Fotograferingar, filminspelningar, koreografi och framför allt all reflektion över personligheter och känslor. Det ligger mycket jobb bakom våra projekt och med handen på hjärtat så tycker jag verkligen vi lyckats jobba fram en riktigt bra show", säger Josefin som också är medlem i GoBaow.

Nu kan Petra Johansson som är inspiratör och grundare inte vara tyst längre: ”Ni jobbar inte bara hårt med showen, utan ni är även ute hos företag på olika uppdrag”. Petra syftar framför allt på ett samarbete mellan GoBaow och Tre Stiftelser där ungdomarna dansar tillsammans med de äldre. Det är mycket arbete men trots att de jobbar hårt så är det på ungdomarnas villkor.

Petra fortsätter: ”GoBaow tvingar inte någon. Vi skapar möjligheter och ungdomarna får själva ta sig an det som de vill göra. Vi har bara ett krav - att du genomför det du tagit på dig. Visst händer det ibland att situationer förändras, men då löser vi det tillsammans. Det viktiga är att man tar ansvar för sin uppgift. GoBaow ska vara en plats där ungdomarna får och vill vara sig själva.”

Ungdomarna skriver även en blogg och i första inlägget berättar Märta just om vad GoBaow är för henne: ”För mig är GoBaow en fristad. Dit kommer man för att hämta luft när det känns som lungorna ska explodera. Här är du den du är, vill och kan vara. Här är du fri. Här är du välkommen. Dansen är verktyget, och luften är fylld av kärlek, omtanke och lycka. Tillsammans skapar vi en plats som är prestigelös och accepterande, för här möts vi med värme. I denna fristad är drömmarna stora och skratten genuina. Fria från tyglar och krav, fack och etiketter.”

Det finns bara en väg

Showen i februari är deras sätt att visa vad de dagligen slåss mot, precis som alla andra också gör. Nervositet, ångest och rädsla för förändringar håller många människor tillbaka. När man är trygg i sig själv vågar man ta klivet. Lämna det mörka hålet och klättra trappen upp mot något bättre.

För mer information, v.v. kontakta:

Petra Johansson
Grundare Gobaow
Tel:  +46 070-992 27 63
hello@gobaow.com

GoBaow är ett forum för ungdomar i Göteborg grundat av Petra Johansson och Christoffer Westrin där ungdomar coachas i personlig utveckling. GoBaow driver i dagsläget klasser där deltagarna genom en kombination av fysisk träning och kreativ aktivitet får en unik möjlighet att utvecklas och våga vara sig själva. GoBaow producerar shower som utmanar deltagarna att uttrycka sig framför publik, men driver även projekt hur ungdomar ska introduceras i näringslivet.

GoBaows Kanaler

Promotion-video: www.youtube.com/watch?v=26gwhyvvNx8
Webbplats : www.gobaow.com
Flickr: www.flickr.com/photos/gobaow/