Elkonsumenter med rörliga avtal vinnare 2020

Report this content

Valet mellan rörligt och fast elpris framställs ofta som likvärdigt för konsumenterna. Siffror som GodEl tagit fram visar att de som haft rörliga elavtal varit vinnare.

Elpriset har svängt rejält på senare tid. Som konsument kan det då kanske uppfattas som en god affär att binda sitt avtal. Statistik över elpriser som GodEl tagit fram från SCB visar istället att de som låtit sina elavtal löpa med rörligt pris varit vinnare de tolv senaste månaderna. Skillnaden har varit mellan 7 % och 50 %, beroende på när avtalet tecknades.

- När elpriserna svänger kan det verka dramatiskt, men sett till de tolv senaste månaderna har kunder med rörligt pris ändå varit de stora vinnarna, säger Björn Björnson, elexpert på GodEl.

Ett fastprisavtal innebär att elbolaget tar risken att elpriset går upp. Det gör att priset för fastprisavtal blir högre.

- Fastprisavtal blir en trygghet för konsumenten, men eftersom elbolagen lägger på en  säkerhetsmarginal på priset så blir det oftast över tid en högre kostnad för kunden. Den kostnadsskillnaden kan för en vanlig husägare kan vara flera tusenlappar per år, säger Björn Björnson.

För ytterligare information:
Björn Björnson, elexpert, GodEl
Epost: bjorn.bjornson@godel.se
Tel: 0736 17 47 89

Om GodEl
Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste tio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.

Taggar: