Elpriset skjuter i höjden – men bara tillfälligt

Report this content

De senaste veckorna har elpriset stigit. Många oroar sig för ett skenande elpris men marknaden pekar på att elpriset snart återgår till mer normala nivåer.

Förra året var ett väldigt billigt år för Sveriges elkunder. Snittpriset över hela året låg på 11 öre per kWh. På senare tid har elpriset stigit och genomsnittspriset för januari ligger nu på 43 öre per kWh .

- På elpriset läggs även moms och andra avgifter. För hushållen blir det en kostnad som de flesta nog inte var beredda på, men det ser ut som en tillfällig ökning. Marknadens bedömning är att elpriset kommer ligga på mellan 30-45 öre per kWh under perioden februari till april, säger Björn Björnson, elexpert på GodEl

Elpriset styrs av olika faktorer som tillgång och väderförhållanden. Priset är vanligtvis högre under vintermånaderna, då hushållen också använder mest el.

- Då är det viktigt att ändå ha is i magen och inte lockas till att binda elpriset. Rörligt pris är i längden oftast det bästa för konsumenten, säger Björn Björnson.

GodEls tips för att minska elkostnaderna när kylan sveper in

1. Rätt temperatur i kyl och frys. I kylen rekommenderas +5° och i frysen -18°. Kolla med en termometer.

2. Frosta av. Frysen drar mer energi när den är isbelagd. Ställ ut frysvarorna utomhus i minusgrader under avfrostningen.

3. Matcha spisplattans storlek med kastrullens. Använd även lock. Det gör att du kan spara 30 % av spisens energiåtgång.

4. Avbryt stand by. Apparater i stand by-läge drar uppemot tio procent av hushållens elförbrukning. Med smarta elkontakter kan de stängas av lätt.

5. Minska kallras. Ett enkelt sätt är att alltid dra ner persienner eller rullgardiner. Det blir ett extra lager som håller kylan från rummet.

6. Tänk till i tvättstugan. Yllekläder och jeans mår till exempel bäst om de vädras istället för att tvättas. Tvätta alltid full maskin.

7. Sänk temperaturen. Varje grad som inomhustemperaturen sänks minskar elförbrukningen med fem procent. Plocka fram raggsockorna, tjocka tröjan och upplev mysfaktorn!

För ytterligare information:
Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare GodEl
Epost: emmy.tollin@godel.se
Tel: 0735-53 13 65

Om GodEl
Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. De senaste nio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.

Taggar: