GodEl Sveriges mest hållbara elbolag tionde året i rad

Report this content

GodEl har i Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index, utsetts till det mest hållbara elbolaget i Sverige för tionde året i rad. Tidigare i vår utsågs GodEl även till Sveriges grönaste elbolag av de svenska konsumenterna.

Sveriges mest hållbara varumärke är en årlig undersökning som genomförs av Sustainable Brand Index. Utmärkelsen baseras på konsumenternas uppfattning om varumärkens hållbarhetsarbete. För tionde året i rad utses GodEl som det mest hållbara företaget i elbranschen.

- Vi är verkligen stolta och glada över att få denna utmärkelse för tionde året i rad. Vi fortsatte att göra stora satsningar på vårt hållbarhetsarbete under förra året och är de enda i världen som erbjuder klimatpositiva elavtal, säger Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare på GodEl.

Att mäta, minska och binda klimatgaser är a och o för att tillsammans uppnå Parisavtalets 1,5-gradersmål. Därför investerade GodEl i att göra samtliga elavtal klimatpositiva under förra våren – som ett steg mot en mer hållbar framtid.

- Företag blir aldrig klara med hållbarhetsarbetet, det måste ständigt utvecklas och stärkas. Vi tror på klimataction! Det är viktigt att aktivt agera för en mer hållbar framtid och inte vänta på att någon annan ska göra det åt en. Ett första steg är att mäta klimatutsläppen, minska dem och visa att valet av elavtal har en positiv påverkan, säger Emmy Tollin.

Om undersökningen:
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet inom flera olika branscher. Resultatet för Sverige är baserat på intervjuer med 21 640 svenska konsumenter om 381 varumärken i 35 branscher. Definition av hållbarhet i studien är de globala målen för hållbara utveckling (SDGs). Ta del av hela rapporten här.

För ytterligare information:
Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare GodEl
Epost: emmy.tollin@godel.se
Tel: 0735-53 13 65

Om GodEl
Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste tio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.

Taggar:

Citat