LMK Group melder om økt lønnsomhet i Q2 med solid vekst i kontantstrøm første halvår

LMK Group, en ledende tilbyder av matkassekonsepter i Norden og ledende innen skandinavisk foodtech, offentliggjorde i dag sine finansielle resultater for Q2 2023. Tallene viser fortsatt forbedring i dekningsbidraget, utvikling i stabiliseringen av omsetningen, og at streng kostnadsdisiplin har bidratt til å bedre lønnsomheten og oppnå positiv kontantstrøm for første halvår.

CEO Walker Kinman kommenterer: «Jeg ser på resultatene fra dette kvartalet som en bekreftelse på at å fokusere på lønnsomhet og samtidig stabilisering av inntekter har vært riktig prioritering. Jeg er stolt over mine kollegers innsats, som har resultert i at vi har oppnådd et rekordstort dekningsbidrag for Q2. Grunnet sesongbaserte svingninger for bransjen forventer vi ikke å være lønnsomme i Q3, noe som er i tråd med våre planer. Uansett fortsetter vi å jobbe for lønnsom inntektsvekst, samtidig som vi skal tilby fantastiske kundeopplevelser og redusere matsvinn.»

Andre kvartal 2023 (Q2 2022)

• Nettoomsetningen gikk ned med 13,8 % til 230,5 MSEK (267,6 MSEK samme periode i fjor). Justert for valutakursforskjeller tilsvarer det en nedgang på 11,7 %.
  • Dekningsbidrag etter kostnader på 31,3 % (24,5 %)
  • EBIDTA beløp seg til MSEK 27,2 (17,3). EBIDTA-margin på 11,8 % (6,5 %).
  • Justert EBITDA utgjorde 27,2 (19,8) MSEK. Justert EBIDTA-margin på 11,8 % (7,4 %)
  • Driftsresultat (EBIT) på 15,3 (6,3) MSEK, en margin på 6,7 % (1,4 %)
  • Justert EBIT på 15,3 (6,3) MSEK, en margin på 6,7 % (2,4 %)
  • Periodens resultat etter skatt på 8,4 (-0,6) MSEK
  • Resultat per aksje, før og etter utvanning, på SEK 0,67 (-0,05)

Første halvår 2023 (H1 2022)

• Nettoomsetningen gikk ned med 16,5 % til 518,4 MSEK (620,5 MSEK samme periode i fjor). Justert for valutakursforskjeller tilsvarer det en nedgang på 15,1 %.
  • Dekningsbidrag etter kostnader på 31,5 % (24,4 %)
  • EBIDTA beløp seg til MSEK 51,2 (10,8). EBIDTA-margin på 9,9 % (1,7 %).
  • Justert EBITDA utgjorde 51,2 (15,7) MSEK. Justert EBIDTA-margin på 9,9 % (2,5 %)
  • Driftsresultat (EBIT) på 27,4 (-15,9) MSEK, en margin på 5,3 % (-2,6 %)
  • Justert EBIT på 27,4 (-11,1) MSEK, en margin på 5,3 % (-1,8 %)
  • Periodens resultat etter skatt på 15,5 (-19,5) MSEK
  • Resultat per aksje, før og etter utvanning, på SEK 1,22 (-1,54)

Se hele rapporten på: https://lmkgroup.se/investors/financial-reports/

Følg fremleggelse av tallene via webcast klokken 09:00 CET her: https://lmkgroup.se/press-releases/press/?slug=invitation-to-presentation-of-lmk-groups-q2-2023-report

Head of Corporate Communications, LMK Group

LMK Group ble grunnlagt i 2008 med visjonen om å forenkle hverdagen ved å tilby et stort utvalg av inspirerende måltider levert direkte til kundens inngangsdør. I dag er konsernet en leder innen matkasser i Norden og innen skandinavisk matteknologi. Konsernet har virksomhet i Sverige, Norge og Danmark og opererer under merkene Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse og RetNemt. I 2022 omsatte LMK Group for 1,1 milliarder SEK og leverte omtrent 17 millioner måltider til husholdninger i markedene der konsernet opererer. LMK Group er notert på Nasdaq First North Premier Growth Market.

Taggar: