1 miljon nedladdningar av World Hockey Manager

Gold Town Games firar en ny milstolpe då företagets debutspel, World Hockey Manager(WHM), passerat 1 miljon nedladdningar.

– Det känns både fantastiskt kul och en smula overkligt när man tänker tillbaka på vår resa. När vi lanserade WHM var det ovisst till vilken grad det fanns intresse för ett hockeymanagerspel då det inte fanns några likande mobilspel på marknaden. Att vi nu kan, mitt i lanseringen av vårt andra spel, stanna upp för en sekund och glädjas över att 1 miljon människor laddat ner WHM, det är stort och vi känner stolthet, säger VD Pär Hultgren.

World Hockey Manager lanserades globalt i slutet av 2017 och är ett hockeymanagerspel där användaren bygger upp en hockeyklubb, utvecklar sig lag och spelare och spelar matcher mot andra användare över hela världen. Spelet finns tillgängligt för nedladdning till både iOS(Appstore) och Android(Google Play) och finns idag på nio olika språk.

– Det är en bra start men vårt sikte är ställt högre och enligt våra bedömningar har vi fortsatt bara nått en liten del av hockeymarknaden. Till exempel utgörs vår bas av daglig användare av 15 procent i Sverige och ungefär 35 procent i Nordamerika. Vi siktar framåt och tror på möjligheten att öka kännedomen av WHM och dess användarbas, inte minst i Nordamerika, avslutar Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 21 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter.