Användardata från World Football Manager

Gold Town Games lanserade sitt andra spel, World Football Manager (WFM) i Sverige den 31 maj och nu summeras den första tiden på marknaden.

– Vi är jätteglad över det fina mottagandet som WFM har fått. Siffrorna från den första dryga veckan motsvarar våra högt ställda förväntningar, inte minst när vi ser till betyg, retention och CPI, säger VD Pär Hultgren.

De nya användarna har visat sin uppskattning genom att ge spelet höga betyg på Appstore (iOS) och Google Play (Android), 4,5 respektive 4,4 av 5 möjliga. Användarna uppvisar tidigt en stark vilja att fortsätta spela spelet då siffrorna för retention dag ett är i linje med målsättningen på 40 procent. Marknadsföringen av WHM har till största del koncentrerats till kanalerna Facebook och Instagram samt Google Ads och kostnad per installation (CPI) har pendlat mellan 1-2 USD.

Totalt har ungefär 8 000 användare skapat sitt eget fotbollslag i World Football Manager och det har spelats mer än 60 000 matcher.

– Vi är så här långt mycket nöjda med den initiala användardatan i betaversionen av World Football Manager. Med finjusteringar och några ytterligare funktioner kommer vi att förbättra användardatan ytterligare, säger Hultgren.

Under juli månad implementeras en auktionsbaserad transfermarknad i World Football Manager. På marknaden kommer användarna kunna köpa och sälja spelare för att göra sitt lag bättre.

– Skulle kostnad per installation kvarstå i samma rimliga nivå, samtidigt som vi berikar spelet med fler roliga och lönsamma funktioner, är det högst troligt att vidare lansering på nya marknader sammanfaller med starten på den europeiska fotbollssäsongen. Så länge önskar vi Sveriges landslag lycka till i sommarens VM, avslutar Pär Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 21 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter.