Baseball Franchise Manager lanseras på iOS och fler marknader

Gold Town Games dotterbolag Grand Pike lanserar Baseball Franchise Manager (BFM) på Google Play i Nordamerika och iOS i Kanada.

- Från det första Google Beta-testet av BFM är vi framförallt nöjda med att kostnaden per download än så länge varit betydligt lägre än på övriga titlar inom koncernen. Förhoppningsvis kan vi bibehålla den låga kostnaden för marknadsföring och samtidigt förbättra retention och köp på iOS, som vanligtvis är en starkare plattform.” säger Thomas Jonasson, Head of Publishing på Gold Town Games

BFM riktar sig till användare som vill bygga en sport franchise med ett lag och en arena. Den största förändringen jämfört med tidigare Gold Town Games-titlar är att spelmekanik förenklats och grafiken gjorts mer lekfull. En annan ny del är karaktärsbiblioteket, med 1000-tals kombinationer av unika bilder på spelare.

- Vi vill i BFM skapa ett engagerande spel som är enklare att komma in i för nya användare, oavsett tidigare erfarenhet av sport eller spelkategori, samtidigt som vi vill behålla djup i spelet och en långsiktig retention, säger produktägare Daniel Öhgren i Grand Pike

Grand Pike har som målsättning att lansera BFM globalt på Android och iOS under hösten.

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 19 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.

Citat

- Vi vill i BFM skapa ett engagerande spel som är enklare att komma in i för nya användare, oavsett tidigare erfarenhet av sport eller spelkategori, samtidigt som vi vill behålla djup i spelet och en långsiktig retention.
Daniel Öhgren, VD och produktägare i Grand Pike