Blitz Football inleder Soft Launch i UK

Gold Town Games och dess dotterbolag Sideline Labs, inleder en soft launch i Storbritannien för det nya amerikanska fotbollsspelet Blitz Football Manager. Lanseringen blir därmed koncernens tredje i managerspel-genren.

Steg-för-steg mot en amerikansk lansering

Soft Launch, som inleds i Storbritannien, på Google Play ämnar till en början testa spelets funktioner och att inhämta nyckeltal. Efter en första period live väntar en iOS lansering och ytterligare marknader, därefter släpps spelet på titelns nyckelmarknad, USA.

Marknad med enorm potential

Den Amerikanska fotbollsmarknaden omsätter mer än 150 miljarder kronor och följs av över 400 miljoner människor världen över, varav en stor andel befinner sig i USA.

“Sideline Labs har arbetat med amerikanska fotbollsspel i flera år, det är verkligen en omfattande process att bygga en komplett titel. Jag är så otroligt stolt över det arbete vi lagt ner och att teamet tagit ihop det här. Det finns riktigt bra potential i marknaden för ett sånt här spel, och jag är väldigt peppad på att utveckla det bästa möjliga spelet för användarna.“, säger Stefan Sångberg, VD för Sideline Labs.

Milstolpe för Gold Town Games

För Gold Town Games innebär lanseringen att bolaget för allra första gången genomför en lansering av en nyutvecklad titel genom det generaliserade ramverket för managerspel, WXM.

“Teamet har gjort en stor insats med att ta WXM till den punkt där vi står idag. Det här är en milstolpe i bolagets resa som göra att nya spel kan produceras snabbare och med bibehållen kvalitet. Blitz är den första av fyra spellanseringar på WXM under året, parallellt med lanseringen kommer vi även att intensifierar arbetet med titeln för landhockey” avslutar Pär Hultgren, VD Gold Town Games.

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 19 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.