Europalansering av Blitz Football Manager

Gold Town Games dotterbolag Sideline Labs lanserar Blitz Football Manager (Blitz) i hela Europa på Google Play och Appstore. De senaste månaderna har spelet varit live och testats på Google Beta program i Europa och iOS i Storbritannien.

Blitz har idag en användarbas på cirka 500 användare som dagligen spelar 30+ minuter.  Insamlad användardata visa en retention dag ett på 30 procent och dag sju på 10 procent. Merparten av de 5000 användare som laddat ner och testat spelet är Androidanvändare och ungefär 3 procent har än så länge genomfört ett köp. Det genomsnittliga beloppet per köpande användare är hittills 20 USD, fördelat på 3,5 tillfällen.

- Sammanfattningsvis är vi nöjda med den initiala lanseringen av Blitz och ser optimistiskt på möjligheterna att göra några förbättringar och att därefter en fullskalig global lansering av spelet. Vi ökar nu antalet marknader framförallt för iOS användare, som historiskt sett också är starkare än android när det gäller retention och konvertering till köp. Målsättningen med den europeiska lanseringen är att samla in ytterligare värdefull användardata, förbättra ett par nyckeltal och bygga en större användarbas, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games

Blitz Football Manager är ett spel med temat amerikansk fotboll och huvuddelen av marknaden finns således i Nordamerika. Jämfört med andra titlar, inom amerikansk fotboll, kan så mycket som 80-90 procent av marknadspotentialen finnas i USA.

- Det ska bli riktigt intressant att följa produktens utveckling på den europeiska marknaden där vi vet att intresset för sporten växer. Förhoppningsvis kan vi genom bra annonser och organisk spridning växa användarbasen några gånger kommande månader innan vi genomför en global lansering med huvudfokus på den stora amerikanska marknaden, säger Stefan Sångberg, VD på Sideline Labs

Nästa steg för produktens marknadsföring är en global lansering och målsättningen är att den skall ske innan årets slut.

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 19 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.

Citat

Pär Hultgren, VD