FIH Hockey Manager lanseras i Europa

Gold Town Games AB (publ) har nu släppt FIH Hockey Manager på soft launch i Europa. Spelet är ett licens- och marknadsföringssamarbete med International Hockey Federation (FIH).

En spännande marknad

Field Hockey (landhockey) en av världens största, men samtidigt minst exploaterade, lagsporter med en bred global spridning, hög nivå av jämställdhet och intressanta huvudmarknader som Nederländerna, Belgien, Tyskland, Argentina, Australien, USA och Indien.

“Fördelen med en stor sport, en marknad som inte är exploaterad och vårt samarbete med det globala förbundet för landhockey, är ett bra underlag för att kostnadseffektivt bygga en solid användarbas”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.

Effektiv utveckling genom spelplattform

FIH Hockey Manager har kunnat produceras effektivt på bolagets plattform, WXM, vilket lett till en rekordsnabb time-to-market.

“Vi har bevisat att vi klarar av simultana produktioner med bibehållen kvalitet, vilket nu syns genom en dubblerad spelportfolio halvvägs in i 2022. Både Blitz Football och FIH Hockey är nu på soft launch i ett eller flera europeiska länder” säger Pär Hultgren, VD Gold Town Games.

Gemensam global lansering i höst

Samarbetet mellan GTG och FIH kring marknadsföring verkställs när spelet lanseras globalt, beräknat Q4 2022. FIH kommer då att stå för en omfattande marknadsföring i sina digitala kanaler, som förbundets Youtubekanal som för närvarande har över 82 miljoner visningar och växer med 20-30 miljoner visningar per år.

Spelet finns tillgängligt på Google Play och på iOS

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 21 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.