Gold Town Games förvärvar mobilspelet Blitz Football Manager

Gold Town Games AB (GTG) har köpt rättigheterna till det amerikanska fotbollsspelet Blitz Football Manager (Blitz) från Sideline Labs konkursbo. Köpeskillingen uppgår till 15 000 kronor.

Blitz är ett färdigt spel som finns tillgängligt på både Google Play och App Store. Spelet riktar sig till användare som uppskattar de strategiska aspekterna av amerikansk fotboll, med USA som den primära marknaden.

- Gold Town Games känner väl till Blitz kodbas som redan ligger på GTG plattformen WXM, och vår bedömning är att vi med relativt små arbetsinsatser kan förbättra spelet och öka intäkterna. Spelet kan driftas och utvecklas av vår nuvarande personal, säger Gold Town Games VD Pär Hultgren.

Under 2023 omsatte Blitz ungefär 450 000 kronor. De närmaste och starkaste konkurrenterna inom mobilspel för amerikansk fotboll omsätter 50-100 gånger mer per år. För närvarande har Blitz Football Manager endast några hundra månatliga spelare, och dess ekonomiska omsättning är marginell.

- Med fokuserade produkt- och marknadsföringsinsatser har Blitz potential att öka intäkterna betydligt. Under det närmaste halvåret kommer dock GTG i första hand att arbeta på vårt nya hockeyspel, avslutar Pär Hultgren.

VD, Gold Town Games

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 15 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolaget Grand Pike produceras även managerspelet Baseball Franchise Manager. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.