Gold Town Games publicerar årsredovisningen för 2023

Årsredovisningen lyfter fram den totala nettoförsäljninge för koncernen uppgick till 15,49 MSEK, en minskning med 14 procent från föregående år. Samtidigt försämrades resultatet till -34,07 MSEK (-3,44 MSEK) till följd av omfattande nedskrivningar i dotterbolag och andra tillgångar.

2023 blev ett riktigt tufft år för gamingbranschen med det ränteläge i världsekonomin och förändrade omvärldsfaktorer som krympt marginaler. Gold Town Games har inte förskonats då kostnader ökat samtidigt som ökade intäkter från produkterna uteblivit. Utmaningen är att ingendera av koncernens nya titlar lyckats uppnå lönsamhet eller bygga en tillräckligt stor användarbas. Det är fortsatt World Hockey Manager som är den huvudsakliga källan för intäkter i produkterna.

I slutet av året beslutade vi därför att stegvis ställa om produktstrategin och börja prioritera mer interaktiva sportspel där användaren själv styr sina spelare. Vi ska skapa ett multiplayer ishockeyspel där användaren styr sitt lag och försöker vinna mot andra live-spelare. Gold Town Games har goda kontakter och kunskaper inom sporten samt att det idag inte finns något multiplayer spel inom ishockey till mobila en- heter. Vi tror och hoppas att spelet kan bli banbrytande för mobilspel specifikt för ishockeyfans men förhoppningsvis kan vi även nå en än bredare målgrupp av sportintresserade.

2024 kan aktieägarna förvänta sig att Gold Town Games fortsätter att arbeta med att sänka kostnaderna samtidigt som befintlig verksamhet av spel bibehålls. Utvecklingstakten på befintliga spel kommer dock att stå tillbaka för det nya ishockeyspelet.

I slutet av året kan ägarna förvänta sig en lansering av ishockeyspelet, ett spel som kommer att bryta ny mark och skapa eny produktstrategi för bolaget. Inom bolaget är vi revanschsugna och allt annat än nöjda med föregående år eller att vi inte lyckats lyfta våra produkter. Vårt sikte är nu inställt på att skapa ett ishockeyspel som är en blandning av klassiska Ice Hockey till Nintendo och mobilspelet Brawlstars.

Nästa titel kommer att vara Gold Town Games i särklass mest välproducerade produkt och potentialen för en framgångsrik titel är god. Hoppas ni följer med på resan. Tack för förtroendet.

Trevlig sommar!

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 18 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.