Gold Town Games skapar nytt affärsområde inom publishing

Gold Town Games AB (publ) skapar en ny affärsfunktion, GTG Publishing, vars syfte är att publicera koncernens, men även andra bolags mobila speltitlar.

Gold Town Games (GTG) har alltid varit självpublicerande gällande bolagets titlar och på så sätt byggt upp kunskap inom framförallt marknadssegmentet för simulator- och sportspel. I och med att koncernen växt med dotterbolaget Sideline Labs och att det finns planer på att publicera ytterligare titlar på plattformen W3XM, vill bolaget utöka sin roll som publicist av mobila spel.

“Vi är övertygade om att en konsoliderad affärsfunktion med dedikerade resurser inom marknadsföring, analys, design och affärsutveckling, kommer att ta GTGs publicering till nästa nivå. Funktionen ger multipla fördelar, bättre synergi mellan interna titlars användaranskaffning och monetisering, möjligheten att bygga en portfölj av spel och framförallt får vi en central kunskapshub” säger Thomas Jonasson, Head of Publishing på Gold Town Games.

GTG Publishings arbetsområden kommer bland annat att innefatta analys av användare, app store-optimering, feature ansökningar, köpt marknadsföring och marknadsrelaterade partnerskap för att på bästa möjliga sätt konvertera nya, engagera befintliga och aktivera före detta användare.

“Med GTG Publishing kommer vi att ta ett helhetsgrepp på våra egna speltitlar, samtidigt som vi erbjuder licenstagare av W3XM, men även externa partners en tjänst för att globalt publicera spel. Målsättningen är att genom GTG Publishing skapar nya intäktskällor och uppnår högre marginaler”, avslutar Gold Town Games VD Pär Hultgren.

Läs mer om publishing på www.goldtowngames.com

Thomas Jonasson
Head of Publishing

thomas.jonasson@goldtowngames.com

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 16 medarbetare producerar och publicerar World Hockey Manager, World Football Manager samt tillsammans med dotterbolaget Sideline Labs, ett kommande amerikansk fotbollsspel. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.