Gold Town Games tecknar publishingavtal med Turkcell

Gold Town Games AB (publ) har tecknat ett publishingavtal med teleoperatören Turkcells avdelning för utgivning av spel. Avtalet gäller för ensamrätten till marknadsföring av Bolagets fotbollsmanagerspel, World Football Manager, i Turkiet, under en tre månader lång testperiod.

“Vi ser fram emot att lansera det här samarbetet tillsammans med en aktör som har hög kunskap och stark position på en stor nationell mobilmarknad. Den initiala perioden för samarbetet syftar till att stärka World Football Managers varumärke i Turkiet och samtidigt skapa insyn och förståelse för den turkiska marknaden", säger Thomas Jonasson, Head Of Publishing på Gold Town Games.

Det tre månader långa avtalet innebär att bolagen kommer att dela intäkterna som användarna genererar genom köp i appen och videoannonser. Turkcell står för all marknadsföring och exponering. Avtalet kan komma att förlängas efter periodens utgång om båda parter önskar det.

“Samarbetet med Turkcell är ett test för att se om vi kan nå önskad volym och kvalitet av användare på en nationell marknad. Den globala marknaden för fotbollsmanagerspel är stor och om vi lyckas med samarbeten likt detta kan det ge en kostnadseffektiv och snabb tillväxt på användare i World Football Manager", avslutar Pär Hultgren, VD Gold Town Games.

Om Turkcell

Turkcell är Turkiets ledande mobiloperatör, med en kundbas om över 35 miljoner kunder. Bolagets portfolio och datatillgång gällande digitala produkter och tjänster är unik för landet. Turkcell äger bland annat nationellt ledande applikationer för Nyheter, Sportnyheter, Payments och OTT. Inom gaming har man tagit en tydlig ledarposition och är en av de aktörer som drivit spelbranschen framåt i landet. Genom breda infrastrukturprojekt, tillsammans med aktörer som exempelvis Nvidia, har den turkiska spelmarknaden vuxit explosionsartat under de senaste åren. Idag omsätter den turkiska spelmarknaden 1,1 miljarder USD, varav ca 50% kommer från mobilspel.

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 16 medarbetare producerar och publicerar World Hockey Manager och World Football Manager. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också de kommande managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.