Kvartalsrapport för perioden april till juni 2023

SAMMANFATTNING AV DET ANDRA KVARTALET
(jämfört med samma period föregående år)

Nettoomsättning minskade med 17 procent till 4,20MSEK (5,07 MSEK)

Rörelseresultatet uppgick till -4,75 MSEK (-3,01 MSEK)

Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4,94 MSEK (-3,14 MSEK)

Resultatet per aktie uppgick till -0,1 SEK (-0,06 SEK)

NETTOOMSÄTTNINGEN för koncernen minskade under kvartal två till 4,2 MSEK (5,07 MSEK) jämfört med motsvarande kvartal föregående år, koncernens resultat försämrades jämfört med föregående år -4,75 MSEK (-3,01 MSEK).

Det externa projektet Cricket Star Manager har under kvartalet bromsat in i väntan på avtalsförändringar och en utebliven betalning för utfört arbete på 1 MSEK. Det pausade projektet påverkar nettoomsättningen negativt och den försenade betalningen försämrar resultatet med -1 MSEK. När betalningen och förändringen i avtalet är på plats räknar vi fortsatt med att projektet skall slutföras.

Produkt
Under perioden har vårt samarbete med Vorto tagit viktiga operativa steg framåt. Vi har nyligen lanserat en koppling mellan Vorto-konton och vår egen plattform. Detta banar vägen för att karaktärer och spelare ska kunna tokeniseras och handlas i WFM inom en snar framtid. Under sommaren har en väsentlig andel av de befintliga WFM- användarna kopplats till Vortos plattform där de också kommer att kunna genomföra köp i spelet.

Merparten av de beställda uppdateringarna av Blitz Football Manager har slutförts. Sideline Labs har lagt en tilläggsbeställning på en ny onboarding i Blitz, där målsättningen är att göra en mer visuell och inspirerande upplevelse för förstagångsanvändare. Uppdraget genomförs i kvartal tre och därefter väntar marknadstester i anslutning till den amerikanska fotbollssäsongen.

Baseball Franchise Manager har under kvartalet förberetts för lansering på iOS i Kanada och i höst väntar en global lansering på Android och iOS.

I World Hockey Manager har fokus i arbetet legat på LiveOps. Både WHM World Cup, ett nytt event som speglar ishockey-VM, samt Playoffs, ett återkommande event som sker under slutet av NHL- slutspelet, har genomförts. Under WHM World Cup ökade ARPPU (Average Revenue Per Paying User) med 16% och den genomsnittliga sessionstiden 6%, trots ett stort inflöde av nya användare under samma period.

Marknaden
Höga kostnader för marknadsföring, på grund av dollarkursen och konkurrens, gör att vi är försiktiga med att investera i köpt user acquisition. Våra insatser riktas istället mot organisk trafik och features i App Store. Under kvartalet fick spelen över 4 miljoner impressions och fler än 10 000 installationer. Till skillnad från föregående kvartal stod WFM denna gång för 75% av dessa, vilket ledde till en tillfällig höjning om 30% i DAU och en ökning om 40% i intäkt under perioden.

Ett positivt undantag marknadsföringsmässigt är de två UA-tester som genomförts av Baseball Franchise Manager i USA och Kanada, som visar att spelet har ett relativt lågt CPI (installationskostnad) jämfört med genomsnittet för titlar i genren. Förhoppningsvis håller den relativt låga installationskostnaden i sig vid den globala lanseringen så att vi tidigt kan bygga upp en större användarbas i spelet.

Organisationen
Under hösten kommer vi att se över koncernens organisation med avsikt att effektivisera våra processer för drift, underhåll och utveckling av bolagens produkter. Målsättningen är att nå lönsamhet. Översyn av organisationen kommer att leda till besparingar men även nya intäktsströmmar eller produkter.

Vi blickar framåt mot höstens lanseringar, Blitz stora uppdatering, WFM:s nya Web3-funktionalitet, men framförallt Baseballens fulla lansering i samband med det amerikanska MLB-slutspelets start.

VD, Gold Town Games

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 19 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.