Kvartalsrapport för perioden januari till mars 2023

NETTOOMSÄTTNINGEN för koncernen minskade under kvartal ett till 3,87 MSEK (4,43 MSEK) jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Koncernen försämrade resultet jämfört med föregående år -3,59 MSEK (5,98 MSEK). Minusresultatet kan tillskrivas avskrivningar, lägre andel aktiverade utvecklingskostnader och fördröjda lanseringar.

Produkt
Koncernens målsättning 2023 är att förädla våra produkter med fokus på sociala funktioner och användarupplevelse. Teamet arbetar med
tre delar; WXM-produkter där merparten av personalstyrkan är involverade, samt två externa uppdrag; web3-projektet Cricket Star Manager och via Grand Pike, mobilspelet Battle Camp. Personalstyrkan har i och med detta omorganiserats och minskats något för att på bästa sätt hantera koncernens behov.

Under kvartal ett har det stakats ut en ny riktning för Blitz som inneburit spännande uppdateringar och under kvartal två sker ytterligare uppdateringar för att öka retention och användarnas engagemang. Kommande kvartal kommer Gold Town Games produktionsresurser steg för steg att flyttas över till framförallt World Football Manager men även kvalitetshöjande insatser för övriga WXM-produkter.

Marknaden
Vi strävar efter en fördubbling av dagliga aktiva användare i våra produkter under det kommande året. För att förverkliga detta måste
vi fortsätta att höja spelens kvalitet och förbättra processen för att införskaffa användare. Vårt fokus ligger främst på att dra nytta av den organiska trafiken, App Store och Google Plays olika store features och optimeringar kan ge. Som ett exempel gav topplistor och andra mindre features i Apple App Store mer än 5 miljoner kostnadsfria impressions av produkterna under kvartal ett.

Kommande marknadsaktiviteter är att Blitz Football Manager skall nå till en större publik och att lansera Baseball Franchise Manager på ytterligare marknader.

LiveOps fortsätter att leverera i de produkter där vi jobbar aktivt med det. Vi ser fortsatta ökningar i spelandet med upp till 12 procent per användare och intäkter med upp till +20 procent under aktiva perioder. LiveOps står nu inför en automatiseringsfas som förhoppningsvis ska leda till ökad lönsamhet i samtliga produkter.

Ytterligare ett led i att öka lönsamheten kring live services och marknad, är att fortsätta testa hur vi kan nyttja AI-genererat material för annonsering och ASO. I tester har vi lyckats öka konverteringen till nedladdning av användare genom AI-genererade appikoner. Vårt mål är att hitta implementationer av den innovativa tekniken där vi
i resurskrävande delar av marknadsföringen både kan bibehålla kvalitet och öka kvantiteten av vår output, utan en ökad resurskostnad.

När vi lyckas arbeta fram rätt nyckeltal i en eller flera av koncernens produkter kommer användarbasen och med den intäkterna att öka. Kommande månader innehåller således precisionsarbete för att nå rätt nyckeltal och vidare lansering av Blitz och BFM.

Tack för visat intresse!

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 18 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.

Citat