Kvartalsrapport för perioden juli till september 2023

NETTOOMSÄTTNINGEN för koncernen under kvartal tre uppgick till 3,69 MSEK (3,75 MSEK) jämfört med motsvarande kvartal föregående år, koncernens resultat förbättrades jämfört med föregående år -2,92 MSEK (-4,38 MSEK).

Under det senaste kvartalet har GTGs fokus varit på att globalt lansera Baseball Franchise Manager, vilket skedde i slutet av september. Spelet har under den inledande fasen visat lovande användardata gällande konvertering till köp och “return on ad spend”. Under pågående kvartal fyra ser vi fram emot att förbättra spelet ytterligare och stegvis bygga upp en användarbas.

Web3 integrationen av Vorto i World Football Manager har under kvartalet färdigställts och på så sätt är vi bra positionerade om eller när marknaden för web3 gaming tar fart.

Under perioden har vi valt att investera mindre i marknadsföring, vilket har medfört en lägre omsättning främst i World Hockey Manager. Den omsättning spelet haft under kvartalet har därför i princip uteslutande genererats av existerande användare.

Kommande period förbättrar vi produktkvalitet ytterligare och går djupare in i framförallt Baseball Franchise Manager. Genom att tillföra några funktioner till Baseball Franchise Manager hoppas vi förbättra nyckeltal och på så sätt stärka vår affär. Idéarbetet med det nya hockeyspelet kommer att intensifieras i slutet av kvartal fyra, spelet kommer att konstrueras på vår plattform WXM, men med förändringar i linje med BFM samtidigt som vi vill öka den sociala interaktionen i produkten. Vi siktar på att bygga ett komplement till World Hockey Manager som är mer visuellt och enklare att sätta sig in i. GTG har också en stor databas för användare av hockeyspel som kan användas för att nå ut med spelet.

Vi fortsätter med att löpande se över våra kostnader för att hitta effektiviseringar. Vi är väl medvetna om nödvändigheten att nå ett positivt kassaflöde samtidigt som vi förmår att utveckla nya produkter. Under kvartal fyra kommer vi även att se över koncernens produkter, dotterbolag och delägarskap för att kunna fokusera våra insatser. I det arbetet kan vi förhoppningsvis även presentera en väg framåt för Cricket Star Manager.

För att realisera den kompetens och potential som finns inom bolaget genomför Gold Town Games en nyemission med företrädesrätt på 6,8 MSEK. Trots utmanade finansiella tider hoppas vi att ni ägare ger verksamheten fortsatt förtroende att utveckla bolaget och publicera nya spel på marknaden.

Rapporten för kvartal tre publiceras tidigare med anledning av den pågående företrädelseemissionen. Mer information om företrädelseemissionen publiceras i ett investeringsmemorandum.

Tack för visat intresse!

VD, Gold Town Games

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 19 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.