Lanserar japansk version och inleder testning av in-game annonsering

Japan är världens tredje största spelekonomi efter Kina och USA samt den ledande nationen inom östasiatisk hockey. Nu lanseras Gold Town Games en fullständig japansk version av World Hockey Manger (WHM) för att nå en bredare publik.

– World Hockey Manager finns sedan den globala lanseringen 2017 att ladda ned och spela i Japan. Användardatan visar på ett bra Life Time Value (LTV), i linje med Tyskland och Finland, detta till trots att bara engelska funnits som språkval. Nu med en japansk version hoppas vi nå en bredare publik, säger Gold Town Games VD Pär Hultgren.

Annonsering i free-2-play är mycket vanligt och i kommande uppdatering av WHM har en anslutning till ett annonseringsnätverk. Det är startskottet på testing av in-game annonsering och till att börja med kommer annonser visas i varje periodpaus för icke betalande Android-användare.

– Detta är en naturlig utveckling av vår plattform och om det implementeras rätt, en viktig framtida intäktskälla för Gold Town Games. Detta ger också väldigt bra erfarenheter inför lanseringen av World Football Manager (WFM) i vilket in-game annonser kommer att vara viktigt. Det globala intresset för fotboll gör att vi når flera marknader där användare är mindre benägna att genom-föra köpa i spel. Vårt mål är att integrera annonsering i spelet så att det adderar värde till användarupplevelse vilket sikt kommer att öka våra intäkter, avslutar Pär Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 21 personer med erfarenhet av free-2-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattformen till fler managerspel inom lag- och arenasporter.

GOLD TOWN GAMES AB är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå som leds av VD Pär Hultgren och består av 19 medarbetare. Bolaget utvecklar och publicerar sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första produkt, World Hockey Manager (WHM), lanserades 2017 och har sedan dess laddats ner mer än 1 miljon gånger i merparten av världens länder. Det är idag det ledande mobila hockeymanagerspelet på marknaden. Bolagets andra spel, World Football Manager (WFM), är sedan våren 2020 lanserat i de flesta västeuropeiska länder. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren. Målsättningen är att skapa populära och vinstgivande spel inom lag- och arenasporter på existerande design- och teknikplattform.