World Football Manager lanseras i Storbritannien

Under fredagen den 13 december fortsatte lanseringen World Football Manager (WFM) på nya marknader. Nu finns spelet tillgängligt för nedladdning på både Appstore (iOS) och Google Play (Android) i England, Skottland och Wales.

– Vårt mål var att introducera spelet på nya marknader innan årskiftet och Storbritannien är en spännande och bra värdemätare för World Football Manager (0.9.3). Att lansera i England är lite extra speciellt då vi, precis som många andra i Sverige, föddes in i den engelska fotbollen via Tipsextra och därigenom la grunden till kärleken för sporten, säger Pär Hultgren, vd Gold Town Games.

Sedan den 31 maj, då betaversionen av World Football Manager lanserades i Sverige, har det laddats ned av ungefär 48 000 användare. De senaste 60 dagarna har tre procent av användare genomfört minst ett köp (i snitt 3,7 köp per köpande användare), retention Dag 1 är 35 procent och Dag 30 är 6 procent.

– Vi har sett stor skillnad på framförallt retention beroende på nation och i Skandinavien är den exempelvis högre än Spanien. Vi arbetar vidare med att nå vår målsättning att höja retention Dag 1 till 40 procent och Dag 30 till 10 procent, Det ska bli riktigt intressant att se datan från de nya användarna på de brittiska öarna, säger Hultgren.

Framöver fortsätter utvecklingen av World Football Manger och Gold Town Games hoppas att inom en snar framtid att lansera en fullskalig version.

– Vi ser fram emot att i lansera WFM på ytterligare marknader, till att börja med kommer fokus att vara på Europa och de länder där både fotboll och mobilspel är starkt, avslutar Pär Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 20 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattformen till fler managerspel inom lag- och arenasporter.