World Football Manager lanseras i Sverige

Fredag den 31 maj lanserar Gold Town Games en betaversion av World Football Manager (WFM) i Sverige. Sedan lanseringen på Irland i mars månad har det kontinuerligt tillkommit nya funktioner som berikat spelet och nu visar användardatan att det är dags för nästa steg. WFM kommer att finnas tillgängligt för nedladdning via både Appstore (iOS) och Google Play (Android).

– Det känns underbart att vi äntligen introducerar ett nytt Gold Town Games-spel på den svenska marknaden. Det är viktigt för oss att våra svenska fans, som gav vårt hockeyspel ett sådant varmt mottagande, ska få ta del av World Football Manager, säger Gold Town Games VD Pär Hultgren.

Marknadsföringen i Sverige kommer att ske framförallt genom riktad reklam via upparbetade kanaler men också genom PR, influencers och sociala medier.

– Vi räknar med att marknadsföringen kommer att stegvis trappas upp. Intensiteten baseras på resultat för kostnad respektive intäkt per installation samt användardata, säger Pär Hultgren.

Sverige är en enskild viktig marknad för World Football Manager men framförallt är det en språngbräda mot de större europeiska fotbollsnationerna och vidare globalt. När önskad användardata från Sverige säkerställts och ytterligare funktionerna samt lokalisering till fler språk är på plats kommer nya lanseringar initieras.

– Under sommaren verkställer vi vår implementationsplan som innehåller ytterligare spännande funktionalitet; ett efterlängtat transfersystem med budgivningar och ett nytt utslagsgivande cupformat. När användarantalet är stort nog introducerar vi WFM Social League där användare skapar ligor och tävlar tillsammans. När allt det är på plats är vi redo att lansera på nya marknader, förhoppningsvis i samband med starten av den europeiska fotbollssäsongen i höst, avslutar Pär Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 21 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter.