World Football Manager lanseras på nya marknader

World Football Manager (WFM) lanseras idag i flera av de stora europeiska fotbollsnationerna. Användare i Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Belgien, Schweiz och Polen kan nu ladda ned spelet på iOS och Android. Spelet har översatts till tyska, franska och italienska.

Bolaget väljer i detta skede att smyglansera spelet för att öka kunskapen om de olika ländernas marknader och målgrupper. Lärdomar från tidigare lanseringar visar på att framförallt retention kan variera ganska mycket mellan länder och målgrupp. Det primära syftet med lanseringen i den här fasen är därför att samla in användardata för att skapa bästa möjliga förutsättningar inför när bolaget väljer en mer offensivt marknadsföring.

– Lansering av WFM på omfattande mobilspels- och fotbollsmarknader som Tyskland och Frankrike är en milstolpe för bolaget och vi ser verkligen framemot mottagandet av spelet. Användardatan och de kunskaper vi genererar kommer att vara oerhört värdefulla inför framtida marknadsaktiviteter, säger Gold Town Games VD, Pär Hultgren.

+46736005047

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 20 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2020 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattformen till fler managerspel inom lag- och arenasporter.