• GoldBlue/

GoldBlue AB (publ) genomför en 100 procent garanterad nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare

Stockholm, 19 nov 2018 07:00 CET

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore eller Sydafrika.

GoldBlue’s styrelse har, enligt bemyndigande från årsstämman den 20 juni 2018, beslutat om en nyemission av aktier och teckningsoptioner i form av units med företrädesrätt för befintliga aktieägare (”nyemissionen”) om cirka 14,2 MSEK före emissionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptioner med utnyttjandefönster i februari 2020 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare cirka 12,6 MSEK före emissionskostnader. Emissionslikviden kommer främst att användas till rörelsekapital samt expansion på nya marknader. Likvid från utnyttjade teckningsoptioner är tänkt utgöra tillkommande expansionskapital, främst för nya lanseringar och marknadsföring på tillkommande marknader. Nyemissionen är garanterad till 100 procent, dels via teckningsförbindelser om ca 36 procent , därtill via garantiavtal om ca 64 procent, dock utan att Bolaget vare sig begärt eller erhållit bankmässig säkerhet för detta belopp.

Goldblues styrelseordförande Rune Löderup kommenterar:
”GoldBlue står inför en vändpunkt efter de utmaningar som vi och våra branschkollegor haft med betallösningarna i Kina tidigare i år. Nu har vi åter fungerande betalmöjligheter mot kinesisktalande kunder och vi ser att vi växer igen på denna marknad. Våra nya lanseringar mot kunder i Vietnam, Indonesien, Thailand har visat upp en mycket stark tillväxt sedan start i år. Sportsbook är lanserat och detta är en mycket viktig utvidgning av vårt kunderbjudande då den totala andelen av spelmarknaden för Sportsbook statistiskt sett är större än 50 procent.

Intresset för at teckna i emissionen från befintliga större ägare, VD och styrelse är stark och tills nu har vi fått in teckningsförbindelser på över 5 Mkr, varav jag själv som huvudägare tecknar fullt ut för 2 Mkr. Värderingen är mycket nedtryckt och som jag ser det väldigt attraktiv i emissionserbjudandet, jag ser med stor tillförsikt på utvecklingen i verksamheten."

Nyemissionen i sammandrag

• Aktieägare i GoldBlue har företrädesrätt att för varje (1) befintlig aktie teckna en (1) unit, bestående av en (1) ny aktie och en (1) vederlagsfri teckningsoption.
  • Tre (3) teckningsoptioner ger rätt att teckna en ny aktie. Teckningsoptionerna kan lösas in under perioden 1 februari 2020 till och med den 28 februari 2020 till en lösenkurs motsvarande 1,20 SEK per aktie.
  • Varje ny aktie skall ha samma rättigheter som befintliga aktier av samma aktieslag i Bolaget.
  • Teckningskursen i nyemissionen är 0,45 SEK per unit, dvs 0,45 SEK per aktie, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 14,2 MSEK (före emissionskostnader).
  • Avstämningsdag för rätten att delta i nyemissionen är den 27 november 2018.
  • Vid full teckning av nyemissionen tillförs GoldBlue cirka 14,2 MSEK före emissionskostnader.
  • Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna tillförs GoldBlue ytterligare cirka 12,6 MSEK före emissionskostnader.
  • Teckningstid för nyemissionen är 29 november – 14 december 2018.
  • Nyemissionen är till 100 procent garanterad genom teckningsförbindelser och garantiförbindelser, dock har Bolaget varken begärt eller erhållit bankmässig säkerhet för beloppet.

Preliminär tidplan
Måndag 26 november 2018        Första dag för handel med aktier utan rätt att delta i nyemissionen
Tisdag 27 november 2018          Avstämningsdag för erhållande av uniträtter och rätt till att delta i nyemissionen
Torsdag 29 november 2018        Beräknad dag för offentliggörande av emissionsmemorandum.Första teckningsdag, handel med uniträtter och BTU startar.
Onsdag 12 december 2018        Handel med uniträtter avslutas
Fredag 14 december 2018         Teckningsperioden avslutas
Onsdag 19 december 2018        Offentliggörande av utfall av nyemissionen. Avräkningsnotor skickas ut.

Villkor för nyemissionen
GoldBlue’s aktiekapital uppgår före nyemissionen till 2 845 275,03 SEK fördelat på 31 614 167 aktier. Aktiens kvotvärde är 0,09 SEK. Samtliga aktier är av samma slag. Nyemissionen avser högst 31 614 167 aktier och högst 31 614 167 teckningsoptioner av serie TO2 (i form av units). Därutöver kommer styrelsen att ha en så kallad övertilldelningsoption att vid överteckning av nyemissionen ge ut ytterligare upp till 6 700 000 aktier och 6 700 000 teckningsoptioner (i form av units), vilket kan öka nyemissionens belopp med upp till ca 3 MSEK. Slutligen kommer garanterna av nyemissionen erhålla arvode om 10 procent av garanterat belopp, antingen kontant eller i form av kvittning mot nyemitterade units. Utspädningen för nuvarande ägare som väljer att inte delta i emissionen blir 50 procent, oaktat ev. övertilldelning, garanters ev. kvittningar, samt ev. kommande utspädning från teckningsoptionerna som ingår i de units som emitteras.

Varje (1) befintlig aktie i Bolaget berättigar till en (1) unit bestående av en (1) ny aktie och en (1) vederlagsfri teckningsoption. Teckningskursen per unit är 0,45 SEK. Tre (3) teckningsoptioner av serie TO2 ger rätt att teckna en ny aktie. Teckningsoptionerna löper till och med den 28 februari 2020 och inlösen kan ske under perioden 1 februari 2020 till och med den 28 februari 2020 till en lösenkurs motsvarande 1,20 SEK per aktie.

Garanti- och teckningsförbindelser
Nyemissionen är, genom garantiavtal med externa investerare jämte teckningsförbindelser från större nuvarande ägare, ledning och styrelse, garanterad upp till ett belopp om cirka 14,2 MSEK, motsvarande 100 procent av nyemissionen. Avseende teckningsförbindelserna uppgående till åtminstone ca 5 MSEK utgår ingen ersättning. Garantiarvodet är 10 procent av garanterat belopp antingen kontant eller i form av nyemitterade units. Inga kontanta medel eller andra tillgångar har pantsatts och ingen annan säkerhet har tillhandahållits för att säkerställa åtagandena.

Upptaget brygglån
Inför att emissionslikviden kan lyftas har Bolaget upptagit ett brygglån om 3,2 MSEK, av vilket 1,2 MSEK avses att kvittas inom ramarna för företrädesemissionen.

Rådgivare
G&W Fondkommission agerar finansiell rådgivare till GoldBlue i samband med nyemissionen. Aktieinvest Fondkommission AB är utsett som emissionsinstitut.

Viktig information
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.

GoldBlue’s aktie handlas på NGM Nordic MTF under kortnamnet GOLD.

För ytterligare information, kontakta:
Rune Löderup, styrelsens ordförande
Tel: +46-708-32 96 51

Denna information är sådan information som GoldBlue är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2018 kl 07:00 CET.

GoldBlue AB (publ)
Birger Jarlsgatan 18 A, 4tr, Stockholm. Tel: +46 8-559 25 266
Org. nr: 559078-0465. Hemsida: www.goldblue.eu

Om GoldBlue AB
GoldBlue AB är ett svenskt noterat iGaming bolag, med fokus på tillväxtmarknader. GoldBlue erbjuder spelarna på tillväxtmarknader det senaste inom iGaming, som drivs på den senaste tekniken, med modern användargränssnitt (UI) och är mobilanpassad. GoldBlue AB är noterat på NGM Nordic MTF, vilket ger aktieägare den unika möjligheten att investera inom iGaming på tillväxtmarknader genom ett svenskt börsnoterat bolag.