Goldcup 33244 AB lämnar ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i BuildData Group AB

Report this content

Budbolaget Goldcup 33244 AB1 ("Budgivaren") lämnar härmed ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i BuildData Group AB ("BuildData") att förvärva samtliga utestående aktier i BuildData mot kontant vederlag om 3,53 SEK per aktie ("Erbjudandet"). Bakom Budgivaren står ett konsortium av befintliga aktieägare i BuildData lett av Striddan Limited ("Konsortiet") som åtagit sig att tillskjuta totalt cirka 69,9 procent av samtliga aktier och röster i BuildData till Budgivaren till samma värde som gäller för Erbjudandet. BuildDatas aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Utöver detta har Budgivaren erhållit åtaganden att acceptera Erbjudandet från befintliga aktieägare i BuildData som tillsammans innehar cirka 6,1 procent av samtliga aktier och röster i BuildData.

Erbjudandet lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till, och inga anmälningssedlar kommer att accepteras från eller på uppdrag av aktieägare i, Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller i något annat land där lämnande av Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande eller godkännande av accept av Erbjudandet skulle strida mot tillämpliga lagar eller regler eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandlingar upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

Erbjudandet i korthet

• Aktieägarna i BuildData erbjuds 3,53 SEK kontant per aktie i BuildData.
  • Medlemmarna i Konsortiet äger sammanlagt 47 639 416 aktier, motsvarande cirka 69,9 procent av samtliga aktier och röster i BuildData. Medlemmarna i Konsortiet kommer att tillskjuta sina aktier i BuildData till Budgivaren vid fullföljande av Erbjudandet.
  • Erbjudandet värderar samtliga aktier i BuildData till cirka 240,6 MSEK (baserat på 68 171 694 aktier i BuildData). Det totala värdet av Erbjudandet, baserat på de 20 532 278 aktier i BuildData som varken direkt eller indirekt ägs av någon medlem i Konsortiet, uppgår till cirka 72,5 MSEK.
  • Priset som erbjuds för aktierna innebär en premie om 49,6 procent i förhållande till stängningskursen om 2,36 kronor den 21 juli 2023, 38,2 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de 30 senaste handelsdagarna om 2,55 kronor, och 69,2 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de 90 senaste handelsdagarna om 2,09 kronor.
  • En erbjudandehandling avseende Erbjudandet beräknas offentliggöras omkring den 23 augusti 2023. Acceptperioden för Erbjudandet beräknas påbörjas omkring den 24 augusti 2023 och avslutas omkring den 21 september 2023.
  • Erbjudandet är bland annat villkorat av att Budgivaren blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i BuildData. Vidare är Erbjudandet föremål för villkor 2-7 som framgår under "Villkor för fullföljande av Erbjudandet" nedan.
  • Budgivaren har erhållit bindande åtaganden att acceptera Erbjudandet från befintliga aktieägare i BuildData som tillsammans innehar cirka 6,1 procent av aktierna och rösterna i BuildData.

Bakgrund och motiv för Erbjudandet

BuildData är en SaaS-leverantör inom bygg- och fastighetsteknik vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Första dag för handel i BuildDatas aktier var den 15 juni 2018.

Sedan noteringen 2018 har BuildData trots goda framgångar inte lyckats uppnå kritisk massa både vad gäller organisk och förvärvad tillväxt. Dessutom har ett försämrat ekonomiskt klimat i både England och Irland gjort det svårt att bedöma huruvida försäljningen kommer att fortsätta utvecklas positivt för att uppnå kritisk massa. Det förväntas att krävas betydande finansiering för att BuildData ska klara av att uppnå denna kritiska massa.

I och med det tuffare börsklimat som nu håller på att uppstå, inte minst för teknologibolag som inte är kassaflödespositiva, görs bedömningen att det kommer vara mycket svårare att i en noterad miljö få in det kapital som kan komma att behövas framöver. Konsortiet anser att BuildData behöver hitta en annan kostnadsstruktur utanför en noterad miljö och få längre tid på sig att bli kassaflödespositivt och också exekvera på sin förvärvsstrategi.

En viktig del av BuildDatas strategi är förvärva och utveckla bolag. Givet BuildDatas värdering mot det som måste betalas för förvärvsbolag är det svårt att påvisa det värde som kommer att skapas för aktieägare. Det krävs också betydande finansiering för att göra dessa förvärv som skulle innebära utspädning för vissa aktieägare. BuildDatas förvärvsstrategi bygger på att ingå djupa samarbeten med entreprenörer och ledningsgrupper, BuildDatas negativa börskursutveckling som en barometer på BuildDatas framgång har påverkat denna strategi negativt.

BuildData har inte många kopplingar till Sverige utöver noteringen av bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market. Företagsledningen är baserad i London och Dublin och en betydande majoritet av den nuvarande omsättningen genereras i England och Irland och bolaget har ingen omsättning eller några kunder i Sverige. På många sätt är BuildData ett engelskt/irländskt företag med en börsnotering i Sverige. Kostnaderna som är förenade med att vara noterat i Sverige är väsentliga inte bara i form av avgifter till börsen, men också på grund av de kostnader som är förknippade med den svenska noteringen, såsom IR-personal, kostnader för kontorshyra, kostnader för att upprätta räkenskaper i enlighet med IFRS och kostnader för rådgivare med anledning av närvaron i Sverige.

Den 29 mars 2023 meddelade Nasdaq att det i januari 2024 kommer att införas en ny auktionsmodell för mindre likvida aktier på Nasdaq First North Growth Market. Bolag som har mer än 7% spread (skillnaden mellan köp- och säljkurs) över två efterföljande kvartal kommer antingen att behöva anlita en likviditetsgarant eller handlas genom ett auktionsförfarande. Likviditeten i BuildDatas aktie har minskat och spreaden har vid tillfällen överstigit gränsen satt av Nasdaq. Om inte likviditeten förbättras och spreaden minskar kommer det att medföra ökade kostnader för BuildData samt svårigheter för aktieägare att bedriva handel i bolagets aktie. Konsortiet har också noterat att antalet aktieägare i BuildData har minskat.

Konsortiet har mot denna bakgrund diskuterat förutsättningarna för att lämna ett gemensamt Erbjudande om förvärv av resterande aktier i BuildData genom Budgivaren.

Erbjudandet

Aktieägarna i BuildData erbjuds 3,53 SEK kontant per aktie i BuildData ("Erbjudandevederlaget"). Erbjudandet värderar samtliga aktier i BuildData till cirka 240,6 MSEK (baserat på 68 171 694 aktier i BuildData). Det totala värdet av Erbjudandet, baserat på de 20 532 278 aktier i BuildData som varken direkt eller indirekt ägs av någon medlem i Konsortiet, uppgår till cirka 72,5 MSEK.

Erbjudandevederlaget innebär en premie om:

• 49,6 procent i förhållande till stängningskursen den 21 juli 2023 om 2,36 kronor;
  • 38,2 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de 30 senaste handelsdagarna2 om 2,55 kronor; och
  • 69,2 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de 90 senaste handelsdagarna3 om 2,09 kronor.

Budgivaren kommer inte att ta ut något courtage i samband med utbetalning av vederlaget för de aktier i BuildData som Budgivaren förvärvar genom Erbjudandet.

Om BuildData betalar utdelning eller genomför någon annan värdeöverföring till aktieägarna i BuildData, för vilken avstämningsdagen inträffar innan utbetalningen av vederlaget i Erbjudandet, eller före utbetalningen av vederlaget i Erbjudandet ger ut nya aktier (eller genomför annan liknande bolagsåtgärd) som resulterar i att värdet per aktie i BuildData minskar, förbehåller sig Budgivaren rätten att reducera Erbjudandevederlaget i motsvarande mån. Budgivaren förbehåller sig rätten att bestämma om vederlaget ska reduceras i enlighet med ovan eller om fullföljandevillkor 6 som framgår under "Villkor för fullföljande av Erbjudandet" nedan i stället ska åberopas.

Villkor för fullföljande av Erbjudandet

Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av:

1. att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Budgivaren blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i BuildData;

2. att samtliga för Erbjudandet och genomförandet av förvärvet av BuildData erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra liknande åtgärder från myndigheter eller liknande har erhållits, i varje enskilt fall på för Budgivaren acceptabla villkor,

3. någon annan inte offentliggör ett erbjudande att förvärva aktier i BuildData på villkor som är mer förmånliga för BuildDatas aktieägare än villkoren i Erbjudandet;

4. att varken Erbjudandet eller förvärvet av BuildData helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras till följd av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande eller domstolsbeslut, myndighetsbeslut eller någon liknande omständighet,

5. att inga omständigheter har inträffat som har en väsentlig negativ påverkan, eller rimligen kan förväntas ha väsentlig negativ påverkan, på BuildDatas omsättning, resultat, likviditet, soliditet, eget kapital eller tillgångar,

6. att ingen information som har offentliggjorts av BuildData, eller lämnats av BuildData till Budgivaren, är felaktig, ofullständig eller vilseledande, och att BuildData har offentliggjort all information som ska ha offentliggjorts av BuildData, och

7. att BuildData inte vidtar någon åtgärd som är ägnad att försämra förutsättningarna för Erbjudandets lämnande eller genomförande.

Budgivaren förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte har uppfyllts eller inte kan uppfyllas. Såvitt avser villkoren i punkterna 2-7 ovan får emellertid ett återkallande av Erbjudandet endast ske om den bristande uppfyllelsen av ett sådant villkor är av väsentlig betydelse för Budgivarens förvärv av BuildData eller om det godkänns av Aktiemarknadsnämnden.

Budgivaren förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera av ovanstående villkor, inklusive, såvitt avser villkoret i punkten 1, att fullfölja Erbjudandet vid en lägre acceptnivå.

Information om Budgivaren och Konsortiet

Striddan Limited och medbudgivarna Athanase Industrial Partners Fund II, Athanase Industrial Partners II KB, Hållbar AB, Brian Dodsworth, Gareth Burton, Per Åkerman, Marcus Schiller, Stephen Tarpey, Erik Gabrielson, Stefan Lanefelt, Tom Boland, Mike White, Mikael Näsström och James Cannon har ingått ett avtal om att tillsammans genomföra Erbjudandet genom Budgivaren. Avtalet reglerar tillskjutandet av BuildData-aktier till Budgivaren samt finansieringen och genomförandet av Erbjudandet. Medlemmarna i Konsortiet avser vidare att vid fullföljandet av Erbjudandet ingå ett aktieägaravtal som reglerar det långsiktiga ägandet och styrningen av Budgivaren.

Budgivaren är ett nybildat bolag, med organisationsnummer 559437-7706, och med säte i Stockholm. Budgivaren ägs för närvarande av Striddan Limited och kommer, vid fullföljande av Erbjudandet, att ägas av medlemmarna i Konsortiet. Budgivaren bildades för att genomföra Erbjudandet och har aldrig bedrivit någon verksamhet.

Striddan Limited är ett av Gustave Geisendorf, verkställande direktor i BuildData, helägt bolag. Striddan Limited äger 5 423 107 aktier, motsvarande cirka 8 procent av samtliga aktier och röster i BuildData. Med anledning av Gustave Geisendorfs uppdrag som verkställande direktör har han stor kunskap avseende BuildData, den bransch bolaget verkar i och de marknader där bolaget bedriver verksamhet. Gustave Geisendorf bedöms därför vara av stor vikt för BuildDatas fortsatta utveckling.

Athanase Industrial Partners II KB och Athanase Industrial Partners II KB (gemensamt "Athanase") ägs indirekt av Stefan Charette. Athanase äger 29 638 293 aktier (motsvarande cirka 43,5 procent av samtliga aktier och röster). Gareth Burton äger 1 427 837 aktier (motsvarande cirka 2,1 procent av samtliga aktier och röster), Per Åkerman äger 1 164 855 aktier (motsvarande cirka 1,7 procent av samtliga aktier och röster), Erik Gabrielson äger 866 620 aktier (motsvarande cirka 1,3 procent av samtliga aktier och röster), Mikael Näsström äger 130 000 aktier (motsvarande cirka 0,2 procent av samtliga aktier och röster), James Cannon äger 128 142 aktier (motsvarande cirka 0,2 procent av samtliga aktier och röster), Brian Dodsworth äger 1 836 229 aktier (motsvarande cirka 2,7 procent av samtliga aktier och röster), Tom Boland äger 621 730 aktier (motsvarande cirka 0,9 procent av samtliga aktier och röster) och Mike White äger 438 278 aktier (motsvarande cirka 0,6 procent av samtliga aktier och röster) i BuildData. Stefan Charette är styrelseordförande, James Cannon och Mike White är senior management medlemmar, Brian Dodsworth och Tom Boland är grundare av bolag förvärvade av BuildData, och Gareth Burton, Per Åkerman, Erik Gabrielson samt Mikael Näsström styrelseledamöter i BuildData. Mot bakgrund av bland annat medlemmarnas uppdrag som ledande befattningshavare i BuildData har de ett strategiskt kunnande avseende BuildDatas verksamhet och den bransch som bolaget verkar i, vilket bedöms vara av stor vikt för BuildDatas fortsatta utveckling.

Utöver ovan nämnda ledande befattningshavare och grundare består Konsortiet av större strategiska aktieägare som tillsammans med Athanase och Striddan Limited historiskt har gjort gemensamma investeringar, såväl i BuildData som i andra bolag. Dessa medlemmar är Hållbar AB, Marcus Schiller, Stephen Tarpey och Stefan Lanefelt. Medlemmarna i Konsortiet kommer vidare att bidra till BuildDatas fortsatta finansiering.

Hållbar AB är ett av Peter Dahlberg helägt bolag. Hållbar AB äger 3 150 000 aktier (motsvarande cirka 4,6 procent av samtliga aktier och röster), Marcus Schiller äger 1 260 198 aktier (motsvarande cirka 1,8 procent av samtliga aktier och röster), Stephen Tarpey äger 908 727 aktier (motsvarande cirka 1,3 procent av samtliga aktier och röster) och Stefan Lanefelt äger 645 400 aktier (motsvarande cirka 0,9 procent av samtliga aktier och röster) i BuildData.

Budgivarens och Konsortiets aktieägande i BuildData

Utöver det ovanstående äger varken Budgivaren, medlemmarna i Konsortiet eller någon närstående till dem några aktier eller andra finansiella instrument som ger en finansiell exponering motsvarande ett innehav av aktier i BuildData.

Varken Budgivaren, medlemmarna i Konsortiet eller någon närstående till dem har förvärvat, eller ingått avtal om att förvärva, aktier i BuildData eller några andra finansiella instrument som ger en finansiell exponering motsvarande ett innehav av aktier i BuildData på mer förmånliga villkor än de som gäller för Erbjudandet under de senaste sex månaderna före offentliggörandet av Erbjudandet.

Budgivaren och medlemmar i Konsortiet kan komma att förvärva, eller ingå avtal om att förvärva, aktier i BuildData på andra sätt än genom Erbjudandet. I förekommande fall kommer varje sådant förvärv eller avtal att genomföras i enligt med svensk lag och Takeover-regler för vissa handelsplattformar ("Takeover-reglerna") och offentliggöras i enlighet med tillämpliga regler.

Närstående parter och intressekonflikter m.m.

Eftersom Stefan Charette, Gareth Burton, Erik Gabrielson, Mikael Näsström och Per Åkerman är styrelseledamöter i BuildData och medlemmar i Konsortiet och Gustave Geisendorf är verkställande direktör i BuildData och medlem i Konsortiet, har Stefan Charette, Gareth Burton, Erik Gabrielson, Mikael Näsström, Per Åkerman och Gustave Geisendorf en intressekonflikt enligt punkten II.18 i Takeover-reglerna. Följaktligen har Stefan Charette, Gareth Burton, Erik Gabrielson, Mikael Näsström, Per Åkerman och Gustave Geisendorf inte deltagit, och kommer inte att delta, i BuildDatas handläggning av Erbjudandet.

Detta innebär även att avsnitt IV i Takeover-reglerna är tillämpligt på Erbjudandet, och följaktligen att acceptfristen för Erbjudandet ska vara minst fyra veckor och att BuildData ska inhämta, och senast två veckor före utgången av acceptfristen offentliggöra, ett värderingsutlåtande (s.k fairness opinion) avseende Erbjudandet från oberoende expertis.

Uttalande från BuildDatas oberoende budkommitté

BuildData har informerat Budgivaren om att styrelsen för BuildData har bildat en oberoende budkommitté bestående av Melanie Dawson att representera BuildData i frågor beträffande Erbjudandet.

Enligt Takeover-reglerna ska den oberoende budkommittén inhämta ett värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) från oberoende expertis senast två veckor före acceptfristens utgång. Vidare har den oberoende budkommittén rätt att offentliggöra sin uppfattning om Erbjudandet.

Finansiering av Erbjudandet

Fullföljande av Erbjudandet är inte föremål för något finansieringsvillkor. Erbjudandevederlaget som ska betalas till BuildDatas aktieägare som accepterar Erbjudandet är finansierat i dess helhet genom medel som är tillgängliga för Budgivaren genom lån enligt en förvärvsfacilitet utställd av Celina Fondförvaltning AB ("Celina"). Celina är ett dotterbolag till Athanase Industrial Partners II KB och kontrolleras indirekt av Stefan Charette.

Åtaganden från aktieägare i BuildData

Budgivaren har erhållit bindande åtaganden att acceptera Erbjudandet från FE Fonder och Brian Mcguire. FE Fonder representerar 3 741 044 aktier (motsvarande cirka 5,5 procent av aktierna och rösterna i BuildData) och Brian Mcguire representerar 400 572 aktier (motsvarande cirka 0,6 procent av aktierna och rösterna i BuildData). Budgivaren har således erhållit bindande åtaganden att acceptera Erbjudandet från befintliga aktieägare i BuildData som tillsammans innehar cirka 6,1 procent av aktierna och rösterna i BuildData.

Åtagandena från FE Fonder och Brian Mcguire kommer att upphöra att gälla om någon annan part offentliggör ett konkurrerande bud avseende samtliga aktier i BuildData med ett pris per aktie om 4 SEK eller mer och Budgivaren inte beslutar att lämna ett motbud till ett sådant konkurrerande bud inom 10 arbetsdagar.

Preliminär tidplan

Offentliggörande av erbjudandehandling: 23 augusti 2023
Acceptfrist: 24 augusti 2023 – 21 september 2023
Utbetalning av vederlag: Omkring 28 september 2023

Budgivaren förbehåller sig rätten att förlänga acceptfristen och att senarelägga tidpunkten för utbetalning av vederlag. I förekommande fall kommer Budgivaren att offentliggöra varje förlängning av acceptfristen eller senareläggning av tidpunkten för utbetalning av vederlag genom ett pressmeddelande i enlighet med tillämpliga lagar och regler (inklusive Takeover-reglerna).

Godkännanden från myndigheter

Fullföljande av Erbjudandet är villkorat bland annat av att samtliga erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra liknande åtgärder från myndigheter eller liknande har erhållits, i varje enskilt fall på för Budgivaren acceptabla villkor.

Enligt Budgivarens bedömning kommer Erbjudandet inte att kräva några godkännanden från myndigheter.

Due diligence

Budgivaren har inte genomfört någon due diligence-undersökning avseende BuildData före Erbjudandets offentliggörande.

Incitamentsprogram

Erbjudandet omfattar inte teckningsoptioner eller personaloptioner utställda av BuildData inom ramen för BuildDatas incitamentsprogram. Teckningsoptionsinnehavarna kommer att erbjudas skälig behandling.

Tvångsinlösen och avnotering av BuildData

Om Budgivaren, i samband med Erbjudandet eller på annat sätt, blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i BuildData, avser Budgivaren att påkalla ett tvångsinlösenförfarande beträffande återstående aktier i BuildData i enlighet med aktiebolagslagen (2005:551). I samband med ett sådant tvångsinlösenförfarande kommer Budgivaren att verka för att aktierna i BuildData avnoteras från Nasdaq First North Growth Market.

Tillämplig lag och tvister

Erbjudandet regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvister som uppstår med anledning av Erbjudandet ska slutligt avgöras av svensk domstol exklusivt, med Stockholms tingsrätt som första instans. För Erbjudandet gäller även Takeover-reglerna samt Aktiemarknadsnämndens tolkningar och tillämpningar av Takeover-reglerna och, i förekommande fall, Aktiemarknadsnämndens tolkningar av Näringslivets Börskommittés tidigare gällande regler om offentliga uppköpserbjudanden.

Rådgivare

Budgivaren har anlitat Advokatfirma DLA Piper Sweden KB som legal rådgivare och Avanza Bank AB som emissionsinstitut i samband med Erbjudandet.

Goldcup 33244 AB

Styrelsen

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 24 juli 2023 klockan 07.00 (CEST).

Information om Erbjudandet:

Information om Erbjudandet finns tillgänglig på:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gustave Geisendorf, +44 7760760777, gustave.geisendorf@goldcup33244.se.

För administrativa frågor om Erbjudandet, vänligen kontakta i första hand din bank eller förvaltare där du har dina aktier i förvar.

Viktig information

Erbjudandet, i enlighet med de villkor som anges i detta pressmeddelande, riktar sig inte till personer vars deltagande i Erbjudandet kräver att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svenska lagar och regler.

Detta pressmeddelande och övrig dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer inte att distribueras och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas inom eller in i något land där distribution eller Erbjudandet skulle förutsätta att några sådana ytterligare åtgärder företas eller där det skulle strida mot lagar eller regler i det landet – Budgivaren kommer inte att tillåta eller godkänna någon sådan åtgärd. Varje försök till accept av Erbjudandet som är ett resultat av att dessa restriktioner direkt eller indirekt har överträtts kan komma att lämnas utan avseende.

Erbjudandet lämnas inte och kommer inte att lämnas, vare sig direkt eller indirekt, inom eller in i, genom post eller något annat kommunikationsmedel eller hjälpmedel, vare sig av mellanstatlig karaktär eller för utländsk handel eller genom nationella börsers hjälpmedel, Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA. Detta inbegriper men är inte begränsat till telefax, e-post, telex, telefon och internet eller andra former av elektronisk överföring. Erbjudandet kan inte accepteras och aktier kan inte överlåtas i Erbjudandet på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel eller hjälpmedel inom eller från Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller av personer som befinner sig i eller är bosatta i Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA. Följaktligen kommer inte och ska inte detta pressmeddelande eller annan dokumentation avseende Erbjudandet postas, på annat sätt överföras, distribueras, vidarebefordras eller sändas in i eller inom Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller till en person som är från, befinner sig i eller är bosatt i Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA.

Varje försök till överlåtelse av aktier i Erbjudandet som direkt eller indirekt är ett resultat av en överträdelse av dessa restriktioner är ogiltigt och varje försök att överlåta aktier av en person som befinner sig i Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller av ombud, förvaltare eller annan mellanhand som agerar på icke-diskretionär basis för en huvudman som lämnar instruktioner inom eller från Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA är ogiltigt och kommer inte att accepteras. Varje person som innehar aktier och som deltar i Erbjudandet kommer att intyga att de inte är från, befinner sig i eller deltar i Erbjudandet från Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA, samt att de inte på icke-diskretionär basis agerar på uppdrag för en huvudman som är från, befinner sig i eller ger en order om att delta i Erbjudandet från Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA. Budgivaren kommer inte att tillhandahålla något vederlag enligt Erbjudandet till Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA. Detta pressmeddelande skickas inte, och får inte skickas, till aktieägare med registrerade adresser i Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA. Banker, fondkommissionärer, mäklare och andra institutioner som innehar förvaltarregistrerade aktier för personer i Australien, Belarus, Hongkong, Indien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA, får inte vidarebefordra detta pressmeddelande, eller andra till Erbjudandet relaterade dokument, till sådana personer. Med "USA" avses i detta avsnitt Amerikas förenta stater (dess territorier och besittningar, alla stater i USA och Columbiadistriktet).

Erbjudandet, den information samt den dokumentation som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande har inte upprättats av, och inte godkänts av, en "authorised person" som avses i bestämmelse 21 i UK Financial Services and Market Act 2000 ("FSMA"). Den information och de dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande får följaktligen inte distribueras i, eller vidarebefordras till, allmänheten i Storbritannien, förutom om något undantag är tillämpligt. Spridning av information och dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande är undantagna från restriktionerna för finansiell marknadsföring i bestämmelse 21 i FSMA på grundval av att det är ett meddelande från eller på uppdrag av en juridisk person som hänför sig till en transaktion om förvärv av daglig kontroll av en juridisk persons verksamhet, eller för att förvärva 50 procent eller mer av aktier med rösträtt i en juridisk person, i enlighet med artikel 62 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005.

Oaktat vad som sagts i det föregående så förbehåller sig Budgivaren rätten att tillåta att Erbjudandet accepteras av personer som inte befinner sig i eller är bosatta i Sverige om Budgivaren efter eget gottfinnande finner att en sådan transaktion kan genomföras i enlighet med tillämpliga lagar och regler.

Budgivaren eller dess mäklare kan komma att förvärva eller sluta avtal om att förvärva aktier i BuildData, direkt eller indirekt, vid sidan av Erbjudandet, före, under eller efter acceptfristen i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga lagar och regler. Det gäller även andra värdepapper som direkt kan konverteras till, är utbytbara mot eller inlösensbara mot aktier i Budgivaren, såsom teckningsoptioner. Sådana köp kan komma att genomföras över en marknadsplats till marknadspris eller utanför en marknadsplats till förhandlat pris. Information om sådana köp kommer offentliggöras i enlighet med tillämpliga lagar och regler i Sverige.

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse i innehåll mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen äga företräde.

Framåtriktade uttalanden

Information i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, inklusive information om framtida resultat, tillväxt och andra prognoser samt om fördelar med Erbjudandet, utgör framåtriktade uttalanden. Sådan information kan vanligtvis, men inte alltid, identifieras genom användningen av ord såsom "bedöms", "förväntas" eller "tros", eller liknande uttryck. Framåtriktade uttalanden är till sin natur förknippade med risk och osäkerhet, eftersom de avser förhållanden som är beroende av omständigheter som kan inträffa i framtiden. Till följd av ett flertal faktorer, av vilka flera ligger utom Budgivarens kontroll, finns det inga garantier för att faktiska resultat inte kommer att avvika avsevärt från de resultat som anges eller antyds i den framtidsinriktade informationen. Alla sådana framåtriktade uttalanden gäller endast per den dagen den lämnades och Budgivaren har ingen skyldighet (och åtar sig ingen sådan skyldighet) att uppdatera eller revidera dem, vare sig till följd av ny information, framtida händelser eller andra förhållanden, förutom enligt vad som krävs av tillämplig lag och annan reglering.

1. Goldcup 33244 AB är ett nybildat bolag, med organisationsnummer 559437-7706, och med säte i Stockholm.

2. Perioden 8 juni 2023 – 21 juli 2023.

3. Perioden 9 mars 2023 – 21 juli 2023.