Bokslutsrapport för Golden Heights AB (publ) avseende kalenderåret 2021

KOMMENTARER TILL FJÄRDE KVARTALET OKT – DEC 2021

Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 568.2 MSEK mot 488.6 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en ökning med 16,3 procent. Till 2021 års valutakurser var ökningen 16,7 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 15,7 procent.

Bruttoresultatet uppgick till 304.0 MSEK (271.6), vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,5 (55,6) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 210.8 MSEK (200.6).

Rörelseresultatet på EBIT nivå uppgick till 93.2 MSEK (71.0). Finansnettot blev -8.0 MSEK (-15.1) Resultatet efter finansiella poster uppgick till 85.2 MSEK (55.9) och resultatet efter skatt var 65.2 MSEK (46.9).

I Sverige, där bolaget hade 185 butiker vid kvartalets utgång (189 f. år), uppgick omsättningen till 418.1 MSEK (352.1 eller 18,7 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 16,3 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 74.2 MSEK (54.9) motsvarande en marginal på 17,7 (15,6).

I Finland uppgick antalet butiker till 71 (73 f. år) och omsättningen, omräknad till 2021 års valutakurser, blev 150.1 MSEK (134.8 eller 11,3 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 14,3 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 19.0 MSEK (16.1), motsvarande en marginal på 12,7 procent (11,8).

Vid periodens utgång uppgick varulagret till 675.2 MSEK jämfört med 683.1 vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till 226.7 MSEK (138.4) och kassaflödet efter investeringar uppgick till 220.4 MSEK (135.8).

KOMMENTARER TILL PERIODEN JANUARI - DECEMBER 2021

Golden Heights omsättning blev 1 758.5 MSEK (1 601.2) för perioden. Det är en ökning med 9,8 procent jämfört med föregående år. Till 2021 års valutakurser var ökningen 10,7 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 12,8 procent.

För perioden uppgick bruttoresultatet till 927.5 MSEK (833.8), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,7 (52,1) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 704.3 MSEK (683.1), varav avskrivningar på anläggningstillgångar 34.3 MSEK (35.7) samt nyttjanderättstillgångar enligt IFRS 16 125.8 MSEK (125.0).

Rörelseresultatet på EBIT nivå uppgick till 223.2 MSEK (150.7). Finansnettot blev -37.3 MSEK (-46.5). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 185.9 MSEK (104.2) och resultatet efter skatt var 149.4 MSEK (88.4).

I Sverige uppgick den sammanlagda omsättningen till 1 299.8 MSEK vilket är en ökning med 11,4 procent jämfört 2020. Butiksomsättningen i jämförbara butiker ökade med 13,0 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 194.5 MSEK (117.1) motsvarande en marginal på 15,0 (10,0).

I Finland var omsättningen 458.8 MSEK motsvarande en ökning med 8,8 procent till 2021 års kurser. I jämförbara butiker ökade omsättningen med 12,1 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 28.7 MSEK (33.6) motsvarande en marginal på 6,3 procent (7,7).

Investeringar i anläggningar uppgick till 26.2 MSEK (15.6) och utgjordes i huvudsak av ny- eller ombyggnad av butiker samt investeringar i företagets IT-system.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till 414.9 MSEK (404.8) och kassaflödet efter investeringar uppgick till 389.1 MSEK (390.4).

Nettoskulden, inklusive skuld enligt redovisningsreglerna i IFRS 16 om 264.7 MSEK (284.0), uppgick i slutet av perioden till 156.5 MSEK (motsvarande period föregående år 385.6). Soliditeten uppgick till 52,5 (50,6) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 486.3 MSEK (283.7). Vid periodens utgång fanns därutöver outnyttjade krediter om 130.3 MSEK (169.2).

Händelser efter balansdagen
Varuförsörjningen har påverkats av komponentbristen runt om i världen. Denna har också medfört ökade kostnader på bl.a. frakt och spedition. Konflikten mellan Ryssland och Ukraina utgör ett ytterligare allvarligt orosmoment. För närvarande är det inte möjligt att bedöma hur länge och i vilken utsträckning dessa störningar kommer att pågå framöver och därmed påverka bolaget.

Bokslut för kalenderår 2021                                                                                                           29 april 2022
Kvartalsrapport för perioden januari-mars 2022                                                                            31 maj 2022
Kvartalsrapport för perioden januari-juni 2022                                                                              31 augusti 2022
Kvartalsrapport för perioden januari - september 2022                                                              30 november 2022