Bokslutsrapport för Golden Heights AB (publ) för kalenderåret 2019

KOMMENTARER TILL FJÄRDE KVARTALET OKTOBER–DECEMBER 2019

Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 513.7 MSEK mot 506.0 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en ökning med 1,5 procent. Till 2019 års valutakurser var ökningen 0,4 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 5.9%

Bruttoresultatet uppgick till 267.9 MSEK (246.1), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,2 (48,6) procent. Som en del av verksamheten köper företaget guldsmycken från allmänheten (byråguld) vilket sedan avyttras på guldmarknaden eller till tillverkare. Denna försäljning sker till lägre marginaler än bolagets varuomsättning och sker när guldpriserna bedöms som attraktiva. Bruttomarginalen exklusive byråguldförsäljningen uppgick till 52,5 (49,0) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 219.9 MSEK (235.9) vilket bl.a. återspeglar besparingar från nedlagda butiker under året samt stängningen av servicekontoret i Solna i juni.

Rörelseresultatet på EBITDA nivå före avvecklingskostnader och engångsposter om 1.4 MSEK (13.8) och exklusive IFRS 16 justeringar uppgick till 58.0 MSEK (32.9) eller en ökning med 76.0 procent. Detta ger en rörelsemarginal om 11,3 (6,5) procent. Efter avvecklingskostnader och engångsposter uppgick EBITDA resultatet till 56.5 MSEK (19.1) vilket motsvarar en ökning på 195.3 procent.

Rörelseresultatet på EBITDA nivå inklusive IFRS 16 uppgick till 85.3 MSEK. Planenliga avskrivningar uppgick till 9.0 MSEK (8.9). Avskrivning enligt IFRS 16 uppgick till 28.2 MSEK (0.0). Finansnettot blev -14.0 MSEK (-15.1) Resultatet efter finansiella poster uppgick till 34.1 MSEK (-4.8) och resultatet efter skatt var 21.1 MSEK (-5.3) Resultat redovisade efter IFRS 16 justeringar är ej jämförbara med föregående år.

I Sverige, där bolaget hade 188 butiker vid kvartalets utgång (193 f. år), uppgick den sammanlagda omsättningen till 370.4 MSEK (356.7) eller +3,8 procent. Butiksomsättningen i jämförbara butiker ökade med 6,2 procent.

Resultatet på EBITDA nivå exklusive IFRS 16 justeringar och engångsposter blev 42.8 MSEK (30.7) motsvarande en marginal på 11,6 (8,6). Kostnaden för butiker under avveckling uppgick till 0.1 MSEK (5.9) och resultatet efter avvecklingskostnader blev 42.7 MSEK. (24.8).

I Finland uppgick antalet butiker till 79 (87 f. år) och omsättningen, omräknad till 2019 års valutakurser, blev 143.4 MSEK (155.0 eller -7,4 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 9,0 procent. EBITDA resultatet i kvartalet exklusive IFRS 16 justeringar och engångsposter uppgick till 15.1 MSEK (2.2). Efter engångsposter om 1.3 MSEK (7.8) blev resultatet 13.8 MSEK (-5.6).

Vid periodens utgång uppgick varulagret till 687.9 MSEK jämfört med 684.4 MSEK vid motsvarande tidpunkt föregående år. Då en stor del av lagret utgöres av artiklar i guld, vars pris under året ökat med 23 procent, har antalet varor i lager minskat under året.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till 172.8 MSEK (131.3) och kassaflödet efter investeringar uppgick till 164.3 MSEK (128.0). Beroende på ändrade redovisningsprinciper (införandet av IFRS 16) är årets kassaflöde ej jämförbart mot föregående år.

Nettoskulden uppgick i slutet av perioden till 329.6 MSEK (motsvarande period föregående år 1 119.3). Soliditeten uppgick till 50,2 (15,8) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 94.3 MSEK (58.3). Vid periodens utgång fanns outnyttjade krediter om 161.7 MSEK (121.4).

KOMMENTARER TILL PERIODEN JANUARI - DECEMBER 2019

Golden Heights omsättning för 2019 uppgick till 1 686.4 MSEK (1 607.0). Det är en ökning med 4,9 procent jämfört med föregående år. Omsättningen till 2019 års omräkningskurser ökade med 4,0 procent och i jämförbara butiker med 7.4 procent.
För perioden uppgick bruttoresultatet till 843.5 MSEK (790.4), vilket motsvarar en bruttomarginal om 50,0 (49,2) procent.
Bruttomarginalen exklusive byråguldförsäljningen uppgick till 50,3 (49,4) procent.
Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgår till 775.4 MSEK (786.6).
Rörelseresultatet på EBITDA nivå före engångsposter och exklusive IFRS 16 justeringar uppgick till 124.0 MSEK (63.1). Detta utgör en ökning om 96.3 procent och motsvarar en rörelsemarginal om 7,4 (3,9) procent. Efter uppsägning och avvecklingskostnader uppgick resultatet till 101.4 MSEK (38.0) eller + 166.6 procent.

Rörelseresultatet på EBITDA nivå inklusive IFRS 16 uppgick till 231.6 MSEK.
Planenliga avskrivningar uppgick till 36.6 MSEK (34.2). Avskrivning enligt IFRS 16 justeringar uppgick till 126.9 MSEK.
Finansnettot blev -40.6 MSEK (-65.9) för perioden efter IFRS 16 justering om -5.2 MSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 27.5 MSEK (-62.0) och resultatet efter beräknad skatt blev 13.4 MSEK (-56.5). Resultat redovisade inklusive IFRS 16 är ej jämförbara med föregående år.

Under kalenderåret ökade guld- och silverpriserna, i svenska kronor, med 22,9 procent respektive 21,1 procent.
Under innevarande år fram till slutet av februari 2020 har guld- och silverpriserna, i svenska kronor, har ökat med 13,7 procent respektive 9,5 procent.

I Sverige uppgick den sammanlagda omsättningen till 1 212.2 MSEK vilket är en ökning med 6,1 procent jämfört med 2018. Butiksomsättningen i jämförbara butiker ökade med 7,5 procent. Resultatet på EBITDA nivå före uppsägningskostnad av personal och kostnad för butiker under avveckling uppgick till 106.6 MSEK (60.1) motsvarande en marginal på 8,8 (5,3). Rörelseresultat efter uppsägnings och avvecklingskostnader uppgick till 93.6 MSEK (51.4).

I Finland uppgick omsättningen till 474.2 MSEK motsvarande en minskning med 1,2 procent till 2019 års kurser. I jämförbara butiker ökade omsättningen med 10.6%. Enligt finska Statistiska Centralen uppvisar den finska detaljhandeln en ökning på 2.3 procent jämfört med 2018. Resultatet på EBITDA nivå före avvecklingskostnader uppgick till 17.3 MSEK (3.0). Detta motsvarar en marginal på 3.7 procent (0.7 procent). Resultatet efter avvecklingskostnader (bl.a. avseende Westerbacks 6 shop in shop butiker) uppgick till 7.8 MSEK (-13.4).

Investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 28.9 MSEK (25.8) och utgjordes av ny- eller ombyggnad av butiker, investeringar i företagets IT-system.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till 231.8 MSEK (9.6) och kassaflödet efter investeringar blev 202.9 MSEK (-16.2). Beroende på ändrade redovisningsprinciper (införandet av IFRS 16) är årets kassaflöde ej jämförbart med föregående år. Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 94.3 MSEK (58.3)

Händelser efter balansdagen
Inga väsentliga händelser har inträffat efter balansdagen fram till dagen för denna rapports undertecknande.

Bokslut för kalenderår 2019                                                                                                           30 april 2020
Kvartalsrapport för perioden januari - mars 2020                                                                          29 maj 2020
Kvartalsrapport för perioden januari - juni 2020                                                                            31 augusti 2020
Kvartalsrapport för perioden januari - september 2020                                                                30 november 2020