Delårsrapport för Golden Heights AB (publ) avseende andra kvartalet 2022

KOMMENTARER TILL ANDRA KVARTALET APRIL – JUNI 2022

Omsättning och resultat
Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 507.0 MSEK mot 431.5 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en ökning med 17,5 procent. Till 2022 års valutakurser var ökningen 16,5 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 22,4 procent.

Bruttoresultatet uppgick till 266.9 MSEK (229.3), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,6 (53,1) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 188.0 MSEK (174.4) inklusive avskrivning enligt IFRS 16 om 31.3 MSEK (31.3) och övriga avskrivningar om 9.1 MSEK (8.4).

Rörelseresultatet på EBIT nivå uppgick till 79.0 MSEK (54.9). Finansnettot blev -4.5 MSEK (-9.3) Resultatet efter finansiella poster uppgick till 74.4 MSEK (45.6) och resultatet efter skatt var 62.4 MSEK (36.9).

I Sverige, där bolaget hade 187 butiker vid kvartalets utgång (185 f. år), uppgick omsättningen till 389.1 MSEK (330.4 eller 17,8 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 17,5 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 73.6 MSEK (54.7) motsvarande en marginal på 18,9 (16,6).

I Finland uppgick antalet butiker till 72 (72 f. år) och omsättningen, omräknad till 2022 års valutakurser, blev 117.9 MSEK (104.9 eller 12,4 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 20,0 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 5.4 MSEK (0.2). motsvarande en marginal på 4,5 procent (0,2).

Varulager
Vid periodens utgång uppgick varulagret till 777.9 MSEK jämfört med 671.7 vid motsvarande tidpunkt föregående år dvs en ökning med 15,8 procent. Artiklar i guld, silver och diamanter utgör ca. fyra femtedelar av varulagervärdet.

Under tiden 1 juli 2021 – 30 juni 2022 har guldpriserna, i svenska kronor, ökat med 21,9 procent medan silverpriserna har minskat med 4,7 procent. Totala antalet artiklar i varulagret ökade med 1,3 procent över samma tidsperiod. Således kommer huvuddelen av ökningen i värdet av varulagret från höjda inputpriser.

Koncernens försäljning ökade med 15,0 procent under 12-månadersperioden fram till 30 juni 2022.

Kassaflöde
Efter återbetalning av de resterande ca. 80 MSEK av skulder uppkomna efter de Covid-19 relaterade skatte- och avgiftsanstånden uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten under kvartalet till 44.3 MSEK (121.6) och kassaflödet efter investeringar uppgick till 31.9 MSEK (114.1).

KOMMENTARER TILL HALVÅRSPERIODEN JANUARI - JUNI 2022

Omsättning och resultat
Golden Heights omsättning blev 890.5 MSEK (752.2) för halvårsperioden. Det är en ökning med 18,4 procent jämfört med föregående år. Till 2022 års valutakurser var ökningen 17,4 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 20,7 procent.

För perioden uppgick bruttoresultatet till 461.2 MSEK (391.4), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,8 (52,0) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 361.7 MSEK (339.1), varav avskrivningar på anläggningstillgångar 17.9 MSEK (17.0) samt nyttjanderättstillgångar enligt IFRS 16 om 62.9 MSEK (63.6).

Rörelseresultatet på EBIT uppgick till 99.5 MSEK (52.3). Finansnettot blev -6.1 MSEK (-19.6). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 93.4 MSEK (32.7) och resultatet efter skatt var 76.4 MSEK (25.2).

I Sverige uppgick den sammanlagda omsättningen till 668.6 MSEK vilket är en ökning med 17,2 procent jämfört med första halvåret 2021. Butiksomsättningen i jämförbara butiker ökade med 17,1 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 94.7 MSEK (62.3) motsvarande en marginal på 14,2 (10,9).

I Finland var omsättningen 221.9 MSEK motsvarande en ökning med 17,9 procent till 2022 års kurser. I jämförbara butiker ökade omsättningen med 22,0 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 4,8 MSEK (-9,9) motsvarande en marginal på 2,2 procent (-5,5).

Investeringar
Investeringar i anläggningar uppgick till 25.1 MSEK (12.2) och utgjordes i huvudsak av ny- eller ombyggnad av butiker samt investeringar i företagets IT-system.

Kassaflöde
Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden uppgick till -23.4 MSEK (83.6) och kassaflödet efter investeringar uppgick till -48.5 MSEK (71.4). I utbetalningarna ingår då återbetalning av ca. 85 MSEK avseende skulder uppkomna efter Covid-19 relaterade skatte- och avgiftsanstånd. Dessa uppstod under våren 2020 och uppgick ursprungligen till ca. 95 MSEK.

Finansiering och likviditet
Nettoskulden, inklusive skuld enligt redovisningsreglerna i IFRS 16 om 250.9 MSEK (269.3), uppgick i slutet av perioden till 350.0 MSEK (motsvarande period föregående år 402.3). Soliditeten uppgick till 56,2 (53,8) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 251.7 MSEK (213.0). Vid periodens utgång fanns därutöver outnyttjade krediter om 132.4 MSEK (169.8).

Närståendetransaktioner
I denna koncern har, under perioden, transaktioner skett till marknadsmässiga villkor med moderbolaget. I övrigt har inga transaktioner skett med närstående.

Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolagets försäljning påverkas av den allmänna ekonomiska utvecklingen. Försäljningen är säsongsberoende med ökningar under alla hjärtans firandet, påskhelgen, maj och juni samt framför allt i december. Då en stor del av resultatet genereras under december månad kan kraftiga väder- och trafikstörningar kort innan julhelgen påverka resultatet negativt.
Prisutvecklingen på ädelmetaller, valutor, löner, hyror samt ränteläget är de viktigaste faktorerna som påverkar Bolagets kostnader.

Händelser under kvartalet och efter balansdagen
Den osäkra geopolitiska situation runt om i världen fortsätter. Denna har medfört ökade kostnader för bl.a. frakt, spedition, energi samt förlängda leveranstider. Vidare ser vi tecken på att denna situation och har verkat dämpande på allmänhetens villighet till konsumtion och därmed på bolagets omsättning. För närvarande är det inte möjligt att bedöma hur länge och i vilken utsträckning dessa störningar kommer att pågå framöver och därmed påverka bolaget. Vi har börjat anpassa våra kostnader till den nya situationen.

Vid ordinarie bolagsstämma den 11 maj 2022 beslutades att en utdelning om SEK 37.65 per aktie eller totalt 70 000 000 SEK skall utbetalas.

Finansiell kalender
Kvartalsrapport för perioden januari - september 2022                                                               30 november 2022

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Varberg den 31 augusti 2022

Madeléne Wingård

För ytterligare information, vänligen besök www.iduna.se eller kontakta:
Madelene Wingård, VD, madelene.wingard@iduna.se, tel: +46 340 59 54 10

Informationen är sådan som Golden Heights AB publ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 augusti 2022 kl. 07.30.