Delårsrapport för Golden Heights AB (publ) avseende första kvartalet 2020

KOMMENTARER TILL FÖRTA KVARTALET JANUARI –MARS 2020

Omsättning och resultat
Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 338.0 MSEK mot 346.3 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en minskning med 2,4 procent. Till 2020 års valutakurser var minskningen 3,1 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 1.9%. Omsättningen i kvartalet fram t.o.m. 13 mars ökade med 10.6%

Bruttoresultatet uppgick till 161.9 MSEK (159.5), vilket motsvarar en bruttomarginal om 47,9 (46,1) procent. Som en del av verksamheten köper företaget guldsmycken från allmänheten (byråguld) vilket sedan avyttras på guldmarknaden eller till tillverkare. Denna försäljning sker till lägre marginaler än bolagets varuomsättning och sker när guldpriserna bedöms som attraktiva. Bruttomarginalen exklusive byråguldförsäljningen uppgick till 48,4 (46,8) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 173.2 MSEK (182.9).

Rörelseresultatet på EBITDA nivå före avvecklingskostnader och engångsposter om 0.3 MSEK (6.1) och exklusive IFRS 16 justeringar uppgick till -3.6 MSEK (-10.3). Detta ger en rörelsemarginal om -1,1 (-3,0) procent. Efter avvecklingskostnader och engångsposter uppgick EBITDA resultatet till -3.9 MSEK (-16.4).

Rörelseresultatet på EBITDA nivå inklusive IFRS 16 uppgick till 29.8 MSEK (16.9). Planenliga avskrivningar uppgick till 8.3 MSEK (7.8). Avskrivning enligt IFRS 16 uppgick till 32.6 MSEK (32.5). Finansnettot blev -4.7 MSEK (-6.8) Resultatet efter finansiella poster uppgick till -16.0 MSEK (-30.3) och resultatet efter skatt var -13.2 MSEK (-27.3)

Under innevarande år fram till slutet av maj 2020 har guldpriserna, i svenska kronor, ökat med 17,1 procent medan silverpriserna minskat med 2,3 procent.

I Sverige, där bolaget hade 187 butiker vid kvartalets utgång (191 f. år), uppgick omsättningen till 246.1 MSEK (247.6 eller -0,6 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 0,4 procent.

Resultatet på EBITDA nivå exklusive IFRS 16 justeringar och engångsposter blev 0.0 MSEK (-1.3) motsvarande en marginal på 0,0 (-0,5). Kostnaden för butiker under avveckling uppgick till 0.2 MSEK (1.3) och resultatet efter avvecklingskostnader blev -0.2 MSEK. (-2.6).

I Finland uppgick antalet butiker till 79 (81 f. år) och omsättningen, omräknad till 2020 års valutakurser, blev 92.0 MSEK (98.7 eller -6,8 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,5 procent.

EBITDA resultatet exklusive IFRS 16 justeringar och engångsposter uppgick till -3.6 MSEK (-8.9). Efter engångsposter om 0.2 MSEK (4.9) blev resultatet -3.8 MSEK (-13.8).

Varulager
Vid periodens utgång uppgick varulagret till 736.6 MSEK jämfört med 700.0 vid motsvarande tidpunkt föregående år. Ökningen kan i huvudsak hänföras till högre importpriser beroende stigande guldpris och en försvagning av kronkursen mot USA dollarn och Euro.

Investeringar
Investeringar i anläggningar uppgick till 9.2 MSEK (5.0) och utgjordes i huvudsak av ny- eller ombyggnad av butiker samt investeringar i företagets IT-system.

Kassaflöde
Kassflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till -77.2 MSEK (-98.2) och kassaflödet efter investeringar uppgick till -86.4 MSEK (-76.5).

Finansiering och likviditet
Nettoskulden uppgick i slutet av perioden till 452.2 MSEK (motsvarande period föregående år 480.3). Soliditeten uppgick till 49,1 (47,1) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 79.6 MSEK (63.5). Vid periodens utgång fanns därutöver outnyttjade krediter om 96.7 MSEK (92.4).

Närståendetransaktioner
I denna koncern har, under perioden, transaktioner skett till marknadsmässiga villkor med moderbolaget. I övrigt har inga transaktioner skett med närstående.

Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolagets försäljning påverkas av den allmänna ekonomiska utvecklingen. Försäljningen är säsongsberoende med ökningar under alla hjärtans firandet, påskhelgen, maj och juni samt framför allt i december. Då en stor del av resultatet genereras under december månad kan kraftiga väder- och trafikstörningar kort innan julhelgen påverka resultatet negativt.
Prisutvecklingen på ädelmetaller, valutor, löner, hyror samt ränteläget är de viktigaste faktorerna som påverkar Bolagets kostnader.

Händelser efter balansdagen
Efter utbrottet av Covid-19 pandemin i mitten av mars minskade kundbesöken i bolagets butiker kraftigt. Detta har medfört betydande minskad försäljning jämfört med föregående år. Varuförsörjningen från i huvudsak utländska leverantörer har också påverkats. För närvarande är det inte möjligt att bedöma hur länge pandemin kommer att pågå och därmed påverka bolaget.

För att lindra skadeverkningarna från pandemin har regeringarna i Sverige och Finland infört diverse stödåtgärder. Dessa omfattar bl.a. nya regler för permitteringar, tillfälligt övertag av kostnader för sjukfrånvaro, möjligheter till återlåning av erlagda skatter och avgifter och program för bidrag till sänkning av hyreskostnader. Bolaget arbetar för närvarande att dra nytta av dessa stödåtgärder. Detta medförde att permitteringar av personal genomfördes i mars och början av april månad och att butiker tillfälligt stängts. En del av dessa butiker håller nu på att återöppnas.

Bolaget har också inlett förhandlingar om lägre hyreskostnader med hyresvärdar samt utökade krediter från leverantörer.

Finansiell kalender
Kvartalsrapport för perioden januari - juni 2020                                                                            31 augusti 2020
Kvartalsrapport för perioden januari - september 2020                                                              30 november 2020

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Varberg den 29 maj 2020

Madeléne Wingård

För ytterligare information, vänligen besök www.iduna.se eller kontakta:
Madelene Wingård, VD, madelene.wingard@iduna.se, tel: +46 340 59 54 10

Informationen är sådan som Golden Heights AB publ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2020 kl. 07.30.