Delårsrapport för Golden Heights AB (publ) avseende första kvartalet 2021

KOMMENTARER TILL FÖRTA KVARTALET JANUARI –MARS 2021

Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 320.7 MSEK mot 338.0 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en minskning med 5,1 procent. Till 2021 års valutakurser var minskningen 3,7 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 0,5%.

Bruttoresultatet uppgick till 162.2 MSEK (161.9), vilket motsvarar en bruttomarginal om 50,6 (47,9) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 164.8 MSEK (173.2).

Rörelseresultatet på EBITDA nivå inklusive IFRS 16 uppgick till 38.2 MSEK (29.8). Planenliga avskrivningar uppgick till 8.6 MSEK (8.3). Avskrivning enligt IFRS 16 uppgick till 32.3 MSEK (32.6). Finansnettot blev -10.2 MSEK (-4.7) Resultatet efter finansiella poster uppgick till -12.9 MSEK (-16.0) och resultatet efter skatt var -11.7 MSEK (-13.2).

Under innevarande år fram till slutet av maj 2021 har guld- och silverpriserna, i svenska kronor, ökat med 2,5 procent respektive 8,0 procent.

I Sverige, där bolaget hade 184 butiker vid kvartalets utgång (187 f. år), uppgick omsättningen till 240.1 MSEK (246.1 eller -2,4 procent). Butiksomsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,0 procent.

Resultatet på EBITDA nivå blev 36.2 MSEK (21.6) motsvarande en marginal på 15,1 procent (8,8).

I Finland uppgick antalet butiker till 74 (79 f. år) och omsättningen, omräknad till 2021 års valutakurser, blev 80.6 MSEK (86.8 eller -7,2 procent). Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 4,7 procent.

Resultatet på EBITDA nivå blev 2.0 MSEK (8.1) motsvarande en marginal på 2,5 procent (8,8).

Vid periodens utgång uppgick varulagret till 710.6 MSEK jämfört med 736.6 vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Investeringar i anläggningar uppgick till 4.8 MSEK (9.2) och utgjordes i huvudsak av ny- eller ombyggnad av butiker samt investeringar i företagets IT-system.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till -37.9 MSEK (-77.2) och kassaflödet efter investeringar uppgick till -42.7 MSEK (-86.4).

Nettoskulden uppgick i slutet av perioden till 187.3 MSEK. Motsvarande period föregående år var nettoskulden 452.2 MSEK. Soliditeten uppgick till 52,8 (49,1) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 158.4 MSEK (79.6). Vid periodens utgång fanns därutöver outnyttjade krediter om 170.3 MSEK (96.7).

Händelser efter balansdagen
Covid-19 pandemin har fortsatt att påverka vårt företag under våren 2021 med restriktioner för kunder att besöka butiker. Antalet smittade ökade under sen våren i vissa områden i både Sverige och Finland. Nya varianter av viruset har också dykt upp. Vaccinering har visat sig minska spridningen av Covid-19. Omsättningen har till viss del förflyttats från de fysiska butikerna till webbutikerna. Hittills har vi haft relativt få störningar i våra inkommande leveranser.

För närvarande (maj 2021) råder osäkerhet om omfattningen av framtida restriktioner för konsumenterna i Sverige och Finland. Vaccinering har dock visat sig minska spridningen av Covid-19 viruset i länder med framgångsrika behandlingsprogram.

Begränsning av resor och umgänge i grupp har förändrat konsumtionsmönstret under pandemin och påverkat hur konsumenterna spenderar sina medel. Sannolikt finns det ett uppdämt konsumtionsbehov inom vissa segment av ekonomin såsom resor, hotell och närliggande tjänster.

När pandemirestriktionerna lättas eller upphör kan konsumtionsmönstret åter kunna komma att förändras vilket kan påverka efterfrågans fördelning mellan olika segment av ekonomin. I nuläget har vi inget underlag för att bedöma hur detta kan påverka vårt företag.

Kvartalsrapport för perioden januari - juni 2021                                                                       31 augusti 2021
Kvartalsrapport för perioden januari - september 2021                                                              30 november 2021

Varberg den 31 maj 2021

Informationen är sådan som Golden Heights AB publ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 maj 2021 kl. 07.30.