Delårsrapport för Golden Heights AB (publ) avseende tredje kvartalet 2022

KOMMENTARER TILL TREDJE KVARTALET JULI-SEPT 2022

Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 451.7 MSEK mot 438.1 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en ökning med 3,1 procent. Till 2022 års valutakurser var ökningen 1,7 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent.

Bruttoresultatet uppgick till 235.9 MSEK (232.0), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,2 (53,0 procent under motsvarande period föregående period). Större delen av inköpen sker i US$ och kostnaden för sålda varor har ökat på grund av den svagare svenska kronan samt höjda kostnader för spedition och infrakter. Bolagets försäljningspriser anpassas till inputpriserna löpande med viss fördröjning på grund av pågående marknadsföringskampanjer.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 174.7 MSEK (154.4) inklusive avskrivning enligt IFRS 16 om 32.4 MSEK (31.1) och övriga avskrivningar om 9.0 MSEK (8.6). Avtalsmässiga lönehöjningar, bortfall av den tidigare subventionen från staten av kostnader för sjukfrånvaro och ökade kostnader för el och energi är poster som bidragit till kostnadsökningen.

Rörelseresultatet på EBIT nivå uppgick till 61.2 MSEK (77.6). Finansnettot blev -4.3 MSEK (-9.7) Resultatet efter finansiella poster uppgick till 56.9 MSEK (67.9) och resultatet efter skatt var 49.0 MSEK (58.9).

I Sverige, där bolaget hade 187 butiker vid kvartalets utgång (185 f. år), uppgick omsättningen till 320.8 MSEK (311.1) eller 3,1 procent). Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 2,8 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 43.9 MSEK (58.0) motsvarande en marginal på 13,7 (18,7).

I Finland uppgick antalet butiker till 72 (70 f. år) och omsättningen, omräknad till 2022 års valutakurser, blev 129.6 MSEK (131.9 eller -1,7 procent). Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 2,2 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 17.3 MSEK (19.6). motsvarande en marginal på 13,2 procent (15,4).

Per 30 september uppgick varulagret till 853.6 MSEK jämfört med 678.7 vid motsvarande tidpunkt föregående år dvs en ökning med 25,8 procent. Artiklar i guld, silver och diamanter utgör ca. fyra femtedelar av varulagervärdet.

Världsmarknadspriserna för guld och silver, i svenska kronor, ökade med 20,6 procent respektive 8,7 procent under denna 12-månadersperiod. Kostnaden för koncernens inköp av lagervaror, vilken sker succesivt under perioden, beräknats ha ökat med ca. 11 procent.

Under perioden har Bolaget tagit fram en ny diamantserie, Fenia, vilken utgöres av laboratorium producerade diamanter.  Utvecklingen av dylika diamanter har pågått inom den kemiska industrin världen runt under mer än trettio år och kvaliteten på dessa diamanter anses nu vara jämställd med kvaliteten på diamanter utvunna från gruvor.

Inklusive denna utvidgning av sortimentet har antalet artiklar i lager ökat med 14,9 procent över 12-månadersperioden fram till 30 september 2022. Värdemässigt ökade koncernens försäljning med 13,8 procent under samma 12-månadersperiod.

Kvantiteterna i lager anpassas löpande till aktuell försäljningsprognos dock med en viss fördröjning på grund av ledtiden mellan order och leverans.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till -1.5 MSEK (104.6) och kassaflödet efter investeringar uppgick till -6.0 MSEK (97.3). Det minskade kassaflödet beror huvudsakligen på lagerökningen.

KOMMENTARER TILL PERIODEN JANUARI - SEPTEMBER 2022

Golden Heights omsättning blev 1 342.2 MSEK (1 190.4) för perioden. Det är en ökning med 12,8 procent jämfört med föregående år. Till 2022 års valutakurser var ökningen 11,6 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 11,5 procent.

För perioden uppgick bruttoresultatet till 697.1 MSEK (623.5), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,9 (52,4) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 536.4 MSEK (493.5), varav avskrivningar på anläggningstillgångar 26.9 MSEK (25.6) samt nyttjanderättstillgångar enligt IFRS 16 om 95.4 MSEK (94.7).

Rörelseresultatet på EBIT uppgick till 160.7 MSEK (130.0). Finansnettot blev -10.4 MSEK (-29.3). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 150.3 MSEK (100.6) och resultatet efter skatt var 125.4 MSEK (84.2).

I Sverige uppgick den sammanlagda omsättningen till 989.4 MSEK vilket är en ökning med 12,2 procent jämfört med de tre första kvartalen 2021. Butiksomsättningen i jämförbara butiker ökade med 12,1 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 138.6 MSEK (120.3) motsvarande en marginal på 14,0 (13,6).

I Finland var omsättningen 352.8 MSEK motsvarande en ökning med 9,9 procent till 2022 års kurser. I jämförbara butiker ökade omsättningen med 9,9 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 22.1 MSEK (9,7) motsvarande en marginal på 6,3 procent (3,1).

Investeringar i anläggningar uppgick till 29.5 MSEK (19.5) och utgjordes i huvudsak av ny- eller ombyggnad av butiker samt investeringar i företagets IT-system.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden uppgick till -24.9 MSEK (188.2) och kassaflödet efter investeringar uppgick till -54.5 MSEK (168.7). I utbetalningarna ingår återbetalning av ca. 85 MSEK avseende skulder uppkomna efter Covid-19 relaterade skatte- och avgiftsanstånd. Dessa uppstod under våren 2020 och uppgick ursprungligen till ca. 95 MSEK. Vidare ingår en utbetalning av utdelning på 80 MSEK samt 27 MSEK avseende återköp av del av utestående obligationslån.

Nettoskulden, inklusive skuld enligt redovisningsreglerna i IFRS 16 om 263.4 MSEK (263.2), uppgick i slutet av perioden till 402.1 MSEK (motsvarande period föregående år 339.4). Överskottet på EBITDA nivå för 12-månadersperioden fram till 30 september 2022 var 416.0 vilket ger en skuldmultipel på 0.97 ggr. Räntetäckningsgraden under perioden uppgick till 21 ggr.

Soliditeten uppgick till 57,5 (54,8) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 211.7 MSEK (270.1). Vid periodens utgång fanns därutöver outnyttjade krediter om 133.5 MSEK (169.9).

I denna koncern har, under perioden, transaktioner skett med moderbolaget. Vidare har närstående gjort varuinköp från koncernens butiker. Samtliga dessa transaktioner har skett till marknadsmässiga villkor. I övrigt har inga transaktioner skett med närstående.

Bolagets försäljning påverkas av den allmänna ekonomiska utvecklingen. Försäljningen är säsongsberoende med ökningar under alla hjärtans firandet, påskhelgen, maj och juni samt framför allt i december. Då en stor del av resultatet genereras under december månad kan kraftiga väder- och trafikstörningar kort innan julhelgen påverka resultatet negativt. Prisutvecklingen på ädelmetaller, valutor, löner, hyror samt ränteläget är de viktigaste faktorerna som påverkar Bolagets kostnader.

Händelser under kvartalet och efter balansdagen
Den osäkra geopolitiska situation runt om i världen fortsätter. Denna har medfört ökade kostnader för bl.a. frakt, spedition, energi, räntor samt förlängda leveranstider. Vidare ser vi tecken på att denna situation och har verkat dämpande på allmänhetens villighet till konsumtion och därmed på bolagets omsättning. För närvarande är det inte möjligt att bedöma hur länge och i vilken utsträckning dessa störningar kommer att pågå framöver och därmed påverka bolaget. Vi anpassar våra kostnader till den nya situationen.

Bokslutsrapporten för kalenderåret 2022                                                                                     28 februari 2023
Bokslut för kalenderår 2022                                                                                                         28 april 2023
Kvartalsrapport för perioden januari - mars 2023                                                                        31 maj 2023
Kvartalsrapport för perioden januari - juni 2023                                                                          31 augusti 2023
Kvartalsrapport för perioden januari - september 2023                                                              30 november 2023

Varberg den 30 november 2022

Informationen är sådan som Golden Heights AB publ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 november 2022 kl. 07.30.