Delårsrapport för Golden Heights AB (publ) avseende tredje kvartalet 2023

KOMMENTARER TILL TREDJE KVARTALET JULI – SEPTEMBER 2023

Golden Heights omsättning uppgick under kvartalet till 445.6 MSEK mot 451.7 MSEK under motsvarande period föregående år. Detta utgör en minskning med 1,3 procent. Till 2023 års valutakurser var minskningen 3,9 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 4,8 procent.

Konflikten mellan Ryssland och Ukraina fortgår och orsakar högre energi- och fraktpriser i världen vilket höjt den allmänna prisnivån. För att få ned inflationstakten har centralbankerna höjt räntenivån. Tillsammans har denna utveckling höjt mat- och boendekostnader vilket skapat en allmän oro hos konsumenter i Sverige och Finland. Detta har medfört att försäljningen har varit i stort sett oförändrad jämfört med föregående år.

Bruttoresultatet uppgick till 233.1 MSEK (235.9), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,3 (52,2) procent.

Större delen av varuinköpen sker i US$ och kostnaden för inköpta varor har ökat på grund av den svagare svenska kronan. Bolagets försäljningspriser anpassas till inputpriserna löpande dock med viss fördröjning på grund av pågående marknadsföringskampanjer. Då avräkning av inköpta varor sker enligt principen ”först in först ut” uppstår, vid stigande priser, en fördröjning innan inköpspriserna slår igenom på resultatet.

Oron i världen har påverkat produktionsflöden, transporter och logistiksystem vilket skapat brist på vissa varor och komponenter. Detta har medverkat till höjda inköpspriser från leverantörer. Med oförändrade försäljningsvolymer har de ökade kostnaderna slagit igenom i bolagets resultat. Kostnadsposter som ökat utgörs av energi- och elkostnader, kostnader för transporter, hyror (numera benämnt avskrivning enligt IFRS 16) samt avtalsenliga löner.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 203.0 MSEK (174.7) inklusive avskrivning enligt IFRS 16 om 34.8 MSEK (32.4) och övriga avskrivningar om 9.5 MSEK (9.0).

Rörelseresultatet på EBIT nivå uppgick till 30.2 MSEK (61.2). Finansnettot blev -16.9 MSEK (-4.3) Resultatet efter finansiella poster uppgick till 13.3 MSEK (56.9) och resultatet efter skatt var 12.2 MSEK (49.0).

I Sverige, där bolaget hade 189 butiker vid kvartalets utgång (187 f. år), uppgick omsättningen till 309.9 MSEK (320.8 eller -3,4 procent). Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 4,6 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 19.2 MSEK (43.9) motsvarande en marginal på 6,2 (13,7).

I Finland uppgick antalet butiker till 70 (72 f. år) och omsättningen, omräknad till 2023 års valutakurser, blev 134.0 MSEK (141.1 eller -5,0 procent). Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 5,4 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 11.0 MSEK (17.3), motsvarande en marginal på 8,1 procent (13,2).

Vid periodens utgång uppgick varulagret till 858.1 MSEK jämfört med 853.6 MSEK vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Världsmarknadspriserna för guld och silver, i svenska kronor, ökade med 9 procent respektive 19 procent under den senaste 12-månadersperioden. Under hösten 2022 introducerades laboratorie producerade diamanter i vilket ökade bolagets sortiment av varor till kund.

Under kvartalet uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till 43.1 MSEK (-1.5) och kassaflödet efter investeringar uppgick till 33.0 MSEK (-6.0). Under jämförelseperioden skedde ovan omnämnda utvidgning av diamantsortimentet samt en lagerökning. Under innevarande kvartal förblev lagernivån oförändrad vilket förklarar det förbättrade kassaflödet.

KOMMENTARER TILL PERIODEN JANUARI - SEPTEMBER 2023

Golden Heights omsättning blev 1343.5 MSEK (1 342.2) för perioden. Det är en ökning med 0,1 procent jämfört med föregående år. Till 2023 års valutakurser var minskningen 2,2 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 2,7 procent.

För perioden uppgick bruttoresultatet till 696.2 MSEK (697.1), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,8 (51,9) procent.

Försäljnings- och administrationskostnader för perioden uppgick till 605.9 MSEK (536.4), varav avskrivningar på anläggningstillgångar 28.2 MSEK (26.9) samt nyttjanderättstillgångar enligt IFRS 16 om 106.0 MSEK (95.4). Ökningen av avskrivningar på nyttjanderättstillgångar är huvudsakligen förorsakat av indexreglerade hyreshöjningar avseende butikernas hyreskontrakt.

Rörelseresultatet på EBIT uppgick till 90.2 MSEK (160.7). Efter höjning av det allmänna ränteläget blev finansnettot -27.3 MSEK (-10.4). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 62.9 MSEK (150.3) och resultatet efter skatt var 46.2 MSEK (125.4).

I Sverige uppgick den sammanlagda omsättningen till 976.4 MSEK vilket är en minskning med 1,3 procent jämfört med de tre första kvartalen 2022. Butiksomsättningen i jämförbara butiker minskade med 1,9 procent.

Resultatet på EBIT nivå blev 75.9 MSEK (138.6) motsvarande en marginal på 7,8 (14,0).

I Finland var omsättningen 367.1 MSEK motsvarande en minskning med 4,4 procent till 2023 års kurser. I jämförbara butiker minskade omsättningen med 4,8 procent.

Resultatet på EBIT nivå uppgick till 14.4 MSEK (22.1) motsvarande en marginal på 3,9 procent (6,3).

Investeringar i anläggningar uppgick till 33.2 MSEK (29.5) och utgjordes i huvudsak av ny- eller ombyggnad av butiker samt investeringar i företagets IT-system.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden uppgick till 133.9 MSEK (-24.9) och kassaflödet efter investeringar uppgick till 100.7 MSEK (-54.5). Förbättringen i kassaflöde beror på att lagernivån hölls oförändrad jämfört med föregående år.

Nettoskulden, inklusive skuld enligt redovisningsreglerna i IFRS 16 om 311.9 MSEK (263.4), uppgick i slutet av perioden till 466.3 MSEK (motsvarande period föregående år 402.1). Soliditeten uppgick till 57,4 (57,5) procent. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 196.2 MSEK (211.7). Vid periodens utgång fanns därutöver outnyttjade krediter om 137.1 MSEK (133.5).

Händelser under kvartalet och efter balansdagen
Konflikten mellan Ryssland och Ukraina fortgår. För närvarande är det inte möjligt att bedöma hur länge och i vilken utsträckning dessa störningar kommer att pågå framöver och därmed påverka bolaget.

Kvartalsrapport för perioden oktober - december 2023                                                              29 februari 2024
Bokslut för kalenderår 2023                                                                                                           30 april 2024
Kvartalsrapport för perioden januari – mars 2024                                                                         31 maj 2024
Kvartalsrapport för perioden april – juni 2024                                                                                30 augusti 2024
Kvartalsrapport för perioden juli – september 2024                                                                      29 november 2024

Varberg den 30 november 2023

Katja Warborn

Sten Warborn, Koncernchef, sten.warborn@iduna.se, tel: 46 709 43 93 30

Informationen är sådan som Golden Heights AB publ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 november 2023 kl. 07.30.