Goldman Sachs Asset Management får förvaltningsmandat av Skandia Fonder för Asien-fond

Report this content

Ej för distribution i USA Goldman Sachs Asset Management (GSAM) har av Skandia Fonder valts att förvalta en asiatisk aktieportfölj på SEK 1,22 mrd1 (US$ 160 m) på uppdrag av Skandia Fonder.

Skandias aktiefond Far East kommer att förvaltas av GSAMs kvalificerade och erfarna förvaltare inom gruppen Asia Pacific ex Japan Equity. Den nio man starka gruppen förvaltar för tillfället SEK 8,3 mrd1 (US$ 1,1 mrd2) och leds av Kenny Tjan och Siew-Hua Thio. 2004 nominerades de till Årets Fondförvaltare av Sparöversikt för sina resultat på aktiemarknaden i Asien. Skandia Fonders beslut att outsourca Asien-fonden följer en ökande trend inom fondförvaltning. I takt med att fondbolagen eftersträvar att kunna erbjuda den allra bästa förvaltningen ökar antalet externa förvaltningsmandat mellan fondförvaltarna. Nick Philips, Nordeuropachef på GSAM: ”Vi är glada över vår nya relation med Skandia Fonder och ser fram emot att bidra till deras framtida framgångar. Vi menar att trenden med förvaltningsmandat kommer att fortsätta när fondförvaltare runt om i Europa allt mer fokuserar på sin kärnkompetens.” Hans Johnsson, VD för Skandia Fonder: “I tuff konkurrens valde vi Goldman Sachs som förvaltare till Skandia Fonders Far East fond. Genom Goldman Sachs breda erfarenhet och globala resurser är vi övertygande om att kunna erbjuda våra fondägare en attraktiv avkastning,” säger Hans Johnsson, VD för Skandia Fonder. Goldman Sachs Asset Management är marknadsledande extern förvaltningspartner och förvaltar för tillfället SEK 103,1 mrd(1) (US$ 13,6 mrd (2)) på uppdrag av andra fondbolag i Storbritannien och övriga Europa. (1) Växelkurs 7,60995 per den 30 aug 05 (2) Per den 30 juni 2005