GOLDMAN SACHS ASSET MANAGEMENT STÄRKER SITT NORDISKA TEAM

Report this content

London & Stockholm, 1 mars 2010 Goldman Sachs Asset Management (GSAM) stärker sitt nordiska team med Mårten Bäck och Philip Mikkelsen. GSAM har nu ett team på sex personer som arbetar med de nordiska marknaderna.

Mårten Bäck är baserad i Stockholm och kommer närmast från SEB där han var Head of Manager Research för SEB Wealth Management. Mårten inriktar sig på att bygga Goldman Sachs relationer med de viktigaste distributörerna i Norden. Philip Mikkelsen kommer närmast från Danske Bank där han var ansvarig för de nordiska institutionerna, ett ansvarsområde han nu kommer att ha även i GSAM. Sheila Patel, co-head för GSAM i Europa, säger: – De nordiska länderna är en prioriterad marknad för GSAM. Jag gläder mig över att vi nu kan stärka vårt team med medarbetare av Mårtens och Philips kaliber, och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med dem. – Vi anser att det nu är ett mycket bra tillfälle att expandera. Allt fler investerare söker innovativa, differentierade, globala investeringslösningar. Utvecklingen de senaste 18 månaderna har gjort att investerare vill ha globala samarbetspartners som kan erbjuda service i världsklass och beprövad riskhantering. Det är den utvecklingen som gör att vi nu satsar mer resurser på att ge ökad service till våra kunder i Norden. Goldman Sachs Asset Management är kapitalförvaltningsdelen av The Goldman Sachs Group, Inc. (NYSE: GS) och förvaltade 871 miljarder dollar vid utgången av 2009. Goldman Sachs Asset Management erbjuder diskretionär investeringsrådgivning sedan 1989 och har medarbetare i alla världens finansiella centra. GSAM erbjuder institutionella och privata kunder över hela världen investeringsstrategier med ett brett utbud av olika tillgångsslag. Goldman Sachs är en ledande global finansiell koncern som erbjuder investmentbanking, värdepappers- och investeringsförvaltning till en stor och diversifierad kundbas bestående av företag, finansiella institutioner, regeringar samt privatpersoner. Presskontakt: Sophie Bullock på Goldman Sachs i London Tel: +44 207 774 4012