GSAM lanserar fonder med helt nya strategier baserade på UCITS III

Report this content

Goldman Sachs Asset Management (GSAM) tillkännager en omfattande uppdatering av sitt utbud av Luxemburg-fonder efter övergången till UCITS III-direktiven (U3).

GSAM har till fullo utnyttjat den möjlighet till nya fondstrategier som öppnar sig i och med U3-ramverkets tillämpning i Luxemburg. Det nya regelverket ger GSAM möjlighet att erbjuda strategiska placeringsmöjligheter, som tidigare har varit reserverade för institutionella kunder, till en bredare investerarkrets. Därför kan vi idag erbjuda ett unikt differentierat fondutbud. De viktigaste fonderna som lanseras är: GS Global Currency Portfolio – bygger vidare på GSAMs starka resultat de senaste 14 åren för denna tillgångsklass GS Commodities Enhanced Index Portfolio – siktar på högre avkastning än Goldman Sachs Commodities Index GS BRICs Portfolio – omfattar de fyra länder som är de framtida drivkrafterna i världsekonomin, vilka först identifierades av Sachs chefsekonom Jim O’Neill Goldman Tre räntefonder "plus” – utformade för att ge bättre avkastning på ränteprodukterna genom ett bredare upplägg Fem flexfonder – som bidrar till att stärka GSAMs CORE(SM) quant equity-process med möjlighet till ökad exponering mot aktiemarknaderna via nya instrument och metoder för att systematiskt höja alpha-avkastningen oavsett marknadsutveckling. Medan många andra internationella fondföretag börjar lansera, eller redan har lanserat, en eller två av ovanstående strategier, är det enligt GSAMs bedömning ingen annan enskild kapitalförvaltare som har resurser att erbjuda samtliga dessa fondtyper. Samtidigt har GSAM passat på att lansera fler fonder som bygger vidare på tidigare fonders framgångar – inklusive nya kvantitativa aktiefonder och tre nya traditionella USA-aktiefonder. Med 14 nya fonder som lanseras det första kvartalet 2006 och med ytterligare 21 fonder som introduceras på förfrågan från kunderna ligger GSAMs fondutbud nu i en klass för sig. – Det är glädande att kunna erbjuda våra kunder både nya och annorlunda fonder baserade på UCITS III, säger Nick Philips, GSAMs nordeuropachef. Det här händer bara en gång vart tjugonde år – och ger oss möjlighet att utnyttja alla våra resurser för att ta fram produkter som kunderna frågat efter. Vi har använt oss av det här tillfället för att utveckla några av våra mest innovativa och framgångsrika strategier. För GSAM innebär UCITS III en möjlighet att visa vår styrka. Vi har nämligen fördelen att kunna arbeta vidare med vår redan framgångsrika process för portföljförvaltning. – Som en av världens mest aktiva förvaltare med över 500 miljarder USD i förvaltat kapital fördelat på 10 specialområden, har vi den erfarenhet och den storlek som krävs för att kunna erbjuda ett tydligt differentierat fondutbud. Som den åttonde största leverantören(1) av internationella fonder med ett förvaltat kapital på över 62 miljarder USD, är vi redan en aktör på detta område. De nya fonderna bidrar till att stärka denna position. Fonderna utnyttjar naturligtvis GSAMs kompetens på specialfondprodukter – ränte-, kvantitativa aktie-, aktiva aktie- och valutafonder – men är dessutom specifikt utvecklade för GSAMs kunder. GSAM har de senaste arton månaderna noga undersökt vilka fonder kunderna efterfrågar och tror därför att de nya fonderna kommer att väcka intresse hos en bred investerarkrets, särskilt bland: Nordiska fondpaketerare – sökandet efter orelaterade alpha-källor kan tillgodoses genom valuta- och råvarufonder, men även de kvantitativa aktiefonderna erbjuder utmärkta byggstenar för en portföljuppbyggnad. Nordiska fonddistributörer – djupet och bredden i det nya fondutbudet kombinerat med spännande temabaserade fonder såsom BRICs och den nya Global Equity Target Alpha Portfolio ger distributörerna nya placeringsmöjligheter. Nordiska underrådgivare – GSAMs förmåga att skräddarsy lösningar för denna marknad har förstärkts i och med U3 – samtliga nya fonder kan levereras som specialstrategier till våra partners. Nordiska statliga pensionsfonder – de nya fonderna, till exempel valuta- och råvarufonderna, erbjuder ett utmärkt verktyg för institut som vill öka sin exponering mot dessa tillgångsklasser och innovativ portföljförvaltning tack vare den begränsade ansvarsstrukturen hos en fond. De nya U3-fonderna är för närvarande registrerade för allmän distribution i Storbritannien, Sverige, Norge, Finland, Luxemburg och Nederländerna. GSAM kommer att ansöka om registrering på samtliga övriga större europeiska marknader de närmaste månaderna. Fram till dess att registreringen är slutförd på de övriga marknaderna kan rätten att delta i och/eller offentligt distribuera sådana produkter över landgränserna vara begränsad. (1) Källa: Fitzrovia, 30 september 2005