• Golin/

EU söker svenska ITvolontärer– bredbandsprestanda ska mätas i hela Europa

Report this content

Nu i oktober inleds den största studien i sitt slag där över 10 000 volontärer från 30 länder i Europa behövs för ett projekt som genomförs på uppdrag av EU-kommissionen i syfte att kartlägga alla EU-medlemsstaters bredbandprestanda. Målet är att få fram ett underlag som ska ligga till grund för satsningen av förbättrade internettjänster över hela kontinenten.

I Sverige behövs att närmare 4000 personer från hela landet gör intresseanmälningar till att bli volontärer i studien, som innebär att man mäter bredbandsprestanda i hemmet. Studien genomförs av det brittiska företaget SamKnows.

– Snabbt internet är en viktig tillväxtfaktor och det är av stor vikt att EU får en tydlig bild av nuläget för att kunna fatta rätt beslut för framtiden, säger Axel Salter, VD SamKnows. Det är min förhoppning att många svenskar anmäler sig som intresserade av att delta i studien då Sverige också på många sätt är ett föregångsland inom IT.

Av de volontärer som gör intresseanmälningar görs ett urval och totalt kommer 10 000 testpersoner från 30 länder att utgöra underlaget i studien. De volontärer som blir utvalda att delta i studien, får en liten enhet (”Whitebox”) skickad till sig för att plugga in i sin internetuppkoppling hemma. När bredbandsanslutningen inte är i bruk utför Whiteboxen en rad automatiska tester för att mäta anslutningens hastighet och prestanda. Detta kommer att bygga en paneuropeisk bild av bredbandstjänster vilket möjliggör planering för framtiden och insyn för konsumenterna som betalar för bredbandsanslutning.

För att delta i studien besöker man http://www.samknows.eu där man ansöker om en gratis Whitebox.

– När vi genomför sådana här studier lägger vi stor vikt vid säkerhet för den frivillige testpersonen. Vår Whitebox kör tester av testpersonens bredbandsanslutning genom att simulera vanliga internetapplikationer och protokoll. Den övervakar inte testpersonens verksamhet på internet och sparar inte in någon identifierbar information, avslutar Alex Salter. Teknisk information om testerna finns på http://www.samknows.com/broadband/methodology Studien kommer att pågå under två år.

För ytterligare information kontakta:
PRESSKONTAKTER: Kristina Oldfeldt, GolinHarris Stockholm +46 709 24 87 42, Joanna Vos eller Will Sturgeon, GolinHarris London, +44 20-7067-0463, mail:
SamKnows@golinharris.com

Information om SamKnows
SamKnows grundades 2003 av programutvecklaren Sam Crawford och etablerades som en webbplats för konsumentupplysning för att främja snabbare bredband. Under 2008 utvecklade Sam en innovativ teknik för bredbandsmätning som SamKnows har tillhandahållit kostnadsfritt till konsumenter i Storbritannien och USA sedan dess. Bara i Storbritannien fann SamKnows att bredbandsprestandan var mindre än 50 procent av de annonserade hastigheterna. SamKnows rekryterar volontärer i följande medlemsstater: Österrike, Belgien, Bulgarien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Malta, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Storbritannien och ytterligare frivilliga testpersoner söks i Kroatien, Island och Norge.