Delårsrapport Gomero Group AB 1 januari – 31 mars 2021

• Periodens resultat per aktie uppgick till -0,3 (-0,1) kr
  • Eget kapital per aktie minskade till 4,8 (4,9) kr

VD har ordet

Och till slut kom våren smygande med typiskt marsväder. Omväxlande sol, regn, värme och kyla om vartannat. Men framför allt kom ljuset åter! Visst vaknar man till, blir piggare och får påfyllning av ny energi? När man vaknar av sig själv och ser gryningsljuset i öster uppfylls i alla fall jag av både inspiration och ny energi. Det var i sådan arla morgonstund jag fann inspiration till årets första, VD har ordet!

Första kvartalet i korthet

Året började som förra året avslutades, med en något återhållsam orderingång under januari och februari. Under mars månad hämtade vi igen en stor del av tappet från början av året. Pågående projekt, nybyggnation och ombyggnation löper på enligt plan, dock känner vi en viss avvaktan runt att komma i gång med nya planerade kundprojekt så länge pandemin pågår.

För perioden 1 januari – 31 mars blev nettoomsättningen 6 327 (7 382) Tkr dvs en miljon lägre än föregående år. Resultatet på EBITDA-nivå blev -522 (128) Tkr. Vi skall dock ha i åtanke att Q1 2020 var ett urstarkt kvartal innan pandemin slog till med full kraft. Efter rådande omständigheter är vi nöjda med vårt första kvartal.

Framsteg internationellt

Tyskland står precis som övriga världen inför omfattande investeringar i elnätet samtidigt som man möter allt hårdare miljö- och hållbarhetskrav. SIPP kontrollutrustning är en naturlig del av ett smartare elnät, och ger bättre möjligheter att digitalisera underhållsprocesser.

Bayernwerk GmbH, som är ett helägt dotterbolag till E.ON, är ytterligare ett tyskt elnätsbolag som under perioden gett SIPP kontrollutrustning tekniskt godkännande. Att tyska elnätsbolag som Bayernwerk och järnvägsoperatören Deutsche Bahn ger klartecken visar att vi uppfyller deras högt ställda krav på produktkvalitet och datasäkerhet i en uppkopplad miljö. Det stärker oss i vårt arbete och sänder tydliga signaler till övriga marknader.

Nya godkännanden tillsammans med ett flertal lyckade lokala pilotinstallationer gör sammantaget att utsikterna ser lovande ut i Tyskland.

Det strategiska arbetet fortsätter

Vi har under första kvartalet fortsatt arbetet inom koncernen med att tydliggöra vår företagsprofil bolagsprofilen och stärka organisationen. Vi har tagit fram en årsredovisning med tydlig Gomero-profil. Nils Lindgren, vår nye CFO och IR-ansvarige, är på plats från 1 april. Han kommer att tillföra ny viktig strategisk och operativ kompetens som gynnar vår fortsatta tillväxtresa.

Fortsatt anpassning av verksamheten

Med anledning av den pågående pandemin har vi under perioden haft en fortsatt anpassning av verksamheten. Fokus ligger fortsatt på att balansera god kostnadskontroll med att upprätthålla de aktiviteter som bäst gynnar bolaget, både på kort och lång sikt. Samtidigt har pandemin skyndat på en ökad användning av digitala verktyg genom alla processer, vilket skapar ökad skalbarhet för bolaget. Vår förhoppning är att vi i Sverige, efter sommaren nått s.k. flockimmunitet genom vaccination och kan återgå till det ”nya normala”. Vi går nu in i andra kvartalet med en försiktig optimism om att övriga marknader snart öppnar upp och att vi efter sommaren får full tillgång till våra svenska och internationella kunder.

Jan-Eric Nilsson,

Verkställande Direktör

Kort om SIPP™

SIPP kontrollutrustning är en uppkopplad utrustning för detektion av oljeläckage från transformatorn, kontroll av att oljefångstgropen är tät samt att säkerställa att transformatoroljan alltid ryms i oljefångstgropen vid ett eventuellt haveri. SIPP systemövervakas dygnet runt hela året om. SIPP har digitalt processtöd för installation och prediktivt underhåll via webinterface och app inklusive Interface för integration mot kundens affärs- och underhållssystem.

SIPP är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra elnätsägare i nio länder att kontrollera och säkerställa att ingen kylolja från transformatorn kommer ut i naturen.

Allmänt om verksamheten

Gomero Group AB (publ) hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – ett område med en mycket stark global tillväxt. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer, AI och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan utföras optimalt och med en hög grad av automatisering.

Gomeros SaaS-baserade processtöd, IoT och en ökad digitalisering gör det möjligt att arbeta effektivt med autonoma, uppkopplade enheter – exempelvis på transformatorstationer och ställverk. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta med ett behovsstyrt underhåll. Det skapar också bättre förutsättningar för en ökad elektrifiering och ett effektivt miljö- och hållbarhetsarbete. Bland Gomeros kunder finns Ellevio, Vattenfall, Skagerak Energi, Fingrid och Deutsche Bahn.

Gomero Group AB (publ) – koncernen, med säte i Göteborg, består av tre helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB, Kunnigunda på Holmen AB och IA Industriarmatur Australia Pty. Ltd.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Under första kvartalet har coronaviruset, Covid-19, fortsatt att spridas över världen. Med anledning av den fortsatta spridningen genomför Gomero Group fortsatt ett antal åtgärder för att anpassa verksamheten till det osäkra läget i vår omvärld. Fokus ligger fortsatt på att minska kostnaderna och samtidigt upprätthålla de aktiviteter som bäst gynnar bolaget.

• Gomero Group rekryterar Nils Lindgren som CFO och IR-ansvarig.

• Under mars erhåller Gomero Group ytterligare ett tekniskt godkännande för SIPP kontrollutrustning från Bayernwerk Group GmbH, ett av Tysklands största energibolag.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I början av maj tecknar Gomero Group AB genom sin tyska partner Karberg & Hennemann ett treårigt ramavtal med Deutsche Bahn Energie GmbH. Ramavtalet avser leverans av SIPP kontrollutrustning till Deutsche Bahns transformatorstationer.

Nettoomsättning och resultatutveckling

För perioden januari-mars uppgick koncernens nettoomsättning till 6 327 (7 382) Tkr.EBITDA-resultatet uppgick under samma period till -522 (128) Tkr och EBIT-resultatet uppgick till -999 (-562) Tkr. Finansnettot blev oförändrat -8 (-8) Tkr och periodens resultat uppgick till -1 007 (-570) Tkr.

Finansiell ställning

Koncernens egna kapital uppgick vid periodens slut till 19 096 (19 253) Tkr och soliditeten uppgick till 71 (73) %.

Koncernens räntebärande skulder uppgick till 0 (0) Tkr och koncernens kassa stärktes, vid periodens slut, till 9 358 (5 123) Tkr.

Likviditet

Under perioden januari-mars uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital till -344 (212) Tkr, i första hand beroende på ett lägre resultat. Inklusive förändringar i rörelsekapital uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till -212 (375) Tkr.

Vid periodens slut uppgick koncernens likvida medel till 9 358 (5 123) Tkr och inklusive checkräkningskredit ökade koncernens tillgängliga likviditet till 13 358 (9 123) Tkr.

Investeringar och avskrivningar

Under perioden januari–mars uppgick investeringarna till 449 (478) Tkr. Periodens investeringar avser i huvudsak vidareutveckling av befintliga tjänster och produkter. Under perioden har materiella anläggningstillgångar avyttrats för 0 (0) Tkr.

Avskrivningar uppgick under samma tid till 477 (690) Tkr, varav 39 (30) Tkr avser materiella tillgångar, 361 (509) Tkr avser balanserade utgifter för utvecklingsarbete och 77 (151) Tkr avser avskrivning på goodwill.

Moderbolaget

Verksamheten består i att driva koncernövergripande frågor samt att äga aktier i dotterbolag.

För perioden januari-mars uppgick moderbolagets nettoomsättning till 522 (475) Tkr. Rörelseresultat på EBIT- nivå uppgick till -260 (-22) Tkr och periodens resultat uppgick till -260 (-22) Tkr.

Moderbolagets egna kapital uppgick vid periodens slut till 29 113 (29 351) Tkr. Soliditeten uppgick till 98 % (99 %).

Moderbolagets likvida medel ökade och uppgick vid periodens slut till 4 983 (4 334) Tkr.

Aktien

Antal utestående aktier vid periodens slut uppgick till 3 942 000 (3 942 000)

Aktiekapitalet uppgår till 19 710 000 kr. Kvotvärde 5 kr per aktie.

Aktien noterades på Spotlight Stockmarket där den listades den 11 juni 2018.

Teckningsoptioner

Det finns 166 000 (166 000) utestående teckningsoptioner i Bolaget. Varje teckningsoption berättigar till en ny aktie till en teckningskurs om 35 SEK. Nyteckning av aktier med stöd av teckningsoptioner kan ske under perioden från och med den 1 januari 2022 till och med den 31 januari 2022.

Redovisningsprinciper

Gomero Group koncernen tillämpar årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

Revisor

Delårsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Finansiell kalender

Årsstämma 2021                                         19 maj 2021

Delårsrapport jan-jun                                   25 augusti 2021

Delårsrapport jan-sep                                  10 november 2021

Bokslutskommuniké                                     23 februari 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta Jan-Eric Nilsson, VD telefon +46 (0) 73 519 10 11 E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

Denna information är sådan information som Gomero Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 19 maj 2021 kl. 08.30.

Göteborg maj 2021

Gomero Group AB (publ)