IA Industriarmatur Group AB (publ.) anpassar verksamheten med anledning av coronakrisen, april 01

Report this content

Med anledning av utbrottet av coronaviruset (covid-19) genomför Industriarmatur ett antal åtgärder för att anpassa verksamheten till det osäkra läget i vår omvärld. Fokus ligger på att minska kostnaderna och samtidigt upprätthålla de aktiviteter som bäst gynnar bolaget.

Vi har säkrat kritiska processer och komponentleveranser och anpassar löpande verksamheten för att fortsatt kunna verka i dessa tider. Samtidigt har bolaget kommit överens med samtliga medarbetare om korttidspermittering mellan 1 april – 31 maj. Om läget under den perioden normaliseras kan vi komma att fatta nya beslut om att återgå till högre kapacitet. Vi kommer också att dra ner vårt engagemang hos samtliga konsulter till ett absolut minimum. Allt för att anpassa oss till det osäkra läget och för att snabbt kunna återgå när situationen stabiliseras.

Situationen i vår omvärld innebär att verksamheten för närvarande inte kan drivas med full kraft. Planerade aktiviteter på marknader utanför Sverige har tills vidare ställts in eller ersatts med digitala möten. Internationellt ligger vårt fokus nu på att upprätthålla en god service och support för befintliga kunder. I Sverige, Industriarmaturs största marknad, ser vi i det korta perspektivet en fortsatt efterfrågan på våra produkter och tjänster. Vi styr därför om våra aktiviteter till att i nuläget fokusera på den svenska marknaden.

”Med stängda gränser och oron i vår omvärld kan vi helt enkelt inte genomföra våra planerade marknadsaktiviteter internationellt. Även om vi i nuläget inte kan slutföra nya affärer eller marknadsaktiviteter ser vi goda möjligheter att ha strategiska diskussioner kring digitalisering och prediktivt underhåll. Det är tydligt att marknaden och behoven finns kvar, oavsett den rådande krisen. I det korta perspektivet ser vi också en fortsatt efterfrågan i Sverige. Här tror vi att våra kunder som driver kritisk infrastruktur förstår att ta sitt ansvar och fortsätter att beställa även om detta skulle dra ut på tiden. Trots läget är vi därför försiktigt optimistiska”, säger Jan-Eric Nilsson, VD på Industriarmatur.

”Det är i dagsläget inte aktuellt för oss att säga upp personal. Vi är ett sammansvetsat team med unika kompetenser, där vi inte har råd att avvara någon. Däremot går vi tills vidare ner i arbetstid, för att anpassa oss efter rådande läge. När vi ser att utvecklingen börjar gå åt rätt håll igen och vår omvärld normaliseras kan vi agera snabbt för att så småningom återgå till ett mer normalt tillstånd”, avslutar Jan-Eric Nilsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan-Eric Nilsson, VD, IA Industriarmatur Group AB (publ)
Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@industriarmatur.se

Kort om IA Industriarmatur Group AB (publ.)
IA Industriarmatur Group AB (publ) hjälper kunder inom energisektorn att effektivisera sin verksamhet och att
agera proaktivt i hållbarhetsfrågor. Bolaget gör detta genom att erbjuda bolagets uppkopplade produkter och IoT-plattform för effektivisering av underhållsprocesser.

IA Industriarmatur Group AB (publ) är noterat på Spotlight Stockmarket (ticker: IAG).

Kort om SIPP
Sipp, är en unik, effektiv och miljösäker metod för tömning av regnvatten i transformatorgropar och har använts som tömningsteknologi av Vattenfall, Ellevio, E.ON m.fl. sedan 2006 och är idag marknadsledande i Sverige.
SIPP-teknologin används idag för att tömma drygt 6 000 transformatorgropar hos över 100 nätbolag i 9 länder.