Goodtech har ingått ett internationellt ramavtal med Statoil Fuel & Retails AS

Goodtech Products AS har ingått ett ramavtal om leverans av Cross Over Prevention system till alla Statoil Fuel & Retail bensinstationer i Europa. Ramavtalet löper från 1 december 2011 till 31 dec 2014 med option på ytterligare 2 år.

Avtalet omfattar mer än 1450 bensinstationer och närmare 7000 bränsletankar. Leveransen omfattar Secu-Tech MultiPID produktidentifieringssystem och tillhörande instrumentering och kringutrustning för att förhindra fyllning av fel petroleumprodukter i stationernas bränsletankar.

Secu-MultiPID är en del av ett omfattande system för identifikation av produkter hela vägen från depå till bensinstation. Secu-MultiPID har konfiguerbara kanaler som knytts till specifika produkter och/eller gasreturer på stationerna och lastarmar på depåerna. Produktkoder enligt EN14116 överförs till tankbilens kontrollsystem för verifikation av lastning och eller lossning av tankbil. Systemet levereras med programmeringsverktyg och avancerad testutrustning.

-    Goodtech Products AS är mycket stolta över att ha fått kontraktet i hård internationell konkurrens och det visar att vi står för ledande teknik och lösningar på denna marknad, säger koncerndirektör Arve Teie.

Statoil Fuel & Retail säger:
 -    SFR has run a Cross Over Prevention pilot on the service stations in Norway during 2011. The result of the pilot was as expected, no contamination of fuels at the stations. As a result, SFR has the intention to install COP at all service stations in the 8 countries we are present, starting with the Latvian stations in 2012. Goodtech was chosen as a supplier due to superior technical solutions as well as competitive price.

För ytterligare information kontakta:
Arve Teie, Koncerndirektör, Goodtech Products AS, tel +46 22 79 05 20, e-post: arve.teie@goodtech.no
Vidar Låte, Koncernchef, Goodtech ASA, tel  +47 815 68 600, E-post: vidar.laate@goodtech.no

Goodtech Products AS är en ledande produktleverantör och reperesenterar världsledande producenter inom fackområdena instrumentering, industriell kommunikation, automatisering och logistik. På marknaden är Goodtech  Products bland annat känt för varumärken som  Rockwell Automation, Kepware, Loop Telecom, Remote Control och MAFI. Goodtech Products är ett helägt dotterbolag till den börsnoterade teknologikoncernen Goodtech ASA (OSE:GOD).