Goodtech vinner kontrakt med Hydro

Goodtech har i dag signerat ett kontrakt med Hydro för leverans av kraft- och styrutrustning till Hydros anläggning på Karmøy. Kontraktet sträcker sig över 1,5 år och har ett värde om 35 miljoner norska kronor.

Kontraktet är en fortsättning på ett pilotprojekt som pågått sedan 2012, där Goodtech har levererat ett pilotsystem för hantering av en elektrolyscell. Denna lösning tas nu i serieproduktion för att styra samtliga 288 elektrolytiska celler i anläggningen på Karmøy.

Avtalet ingås av Goodtech Projects & Services AS, och omfattar även leveranser från systerföretaget Goodtech Products AS.

– Vi är mycket glada och stolta över att ha fått Hydros förtroende att leverera ny styrning till deras elektrolytiska celler. Genom att använda känd teknik skapar vi en flexibel lösning för Hydro, både gällande den dagliga driften av anläggningen och möjligheterna att vidareutveckla tekniken, säger Håkon Langdal, chef på Goodtechs Oslo-kontor.

Leveransen omfattar 288 elskåp med motorstyrningar och 288 automationsskåp med PLC- och HMI-paneler för styrning av varje enskild cell. Systemet kommer att övervakas/kontrolleras av ett överordnat system som bland annat ska samla in data, visa larm/status för hela fabriken och kommunicera med Hydros affärssystem.

För ytterligare information, kontakta:

Håkon Langdal, Regionchef, Goodtech Projects & Services AS, Oslo, tlf. +47 909 28 490, E-post: haakon.langdal@goodtech.no
Vidar Låte, Konsernchef, Goodtech ASA, tlf. +47 815 68 600, E-post:
vidar.laate@goodtech.no

Goodtech ASA är noterad på Oslo Börs och har ca 1 500 medarbetare på ett 40-tal orter i Sverige, Norge och på Åland, samt en omsättning om ca 2,4 miljarder SEK. Koncernen levererar projekt, tjänster och produkter inom el- och processteknik, miljöteknik och industriteknik till energi, industri, infrastruktur, bygg och offentlig sektor i Norden.