Nya uppdrag inom kraft för Goodtech

Goodtech har vunnit uppdragen att bistå E.ON Elnät Sverige AB i anslutning till nya investeringar i Storfinnforsen, Strömsund och Hoting. Tillsammans uppgår ordervärdet till cirka 75 miljoner svenska kronor.

Vid vattenkraftstationen Storfinnforsen i Västenorrlands län uppför E.ON en 400/130kV transformering med en effekt om 500 MVA samt nytt 130kV ställverk för uppsamling av ledningar från vindkraftparker och regionnät. I Goodtechs uppdrag ingår ansvar för leverans och montage av bland annat ett nytt 400kV dubbelbrytar transformatorfack med tillhörande utomhusapparater, anslutning av krafttransformatorer, nytt 130 kV ställverk och kontrollutrustning.

-          Vår goda erfarenhet av transmissionsanläggningar för det svenska kraftnätet och mottagningsstationer för exempelvis vind- och vattenkraft inger förtroende, säger Magnus Kristiansson, Kraftansvarig division Nord inom Goodtech. Utvecklingen av vår verksamhet inom elkraftområdet är mycket positiv och med ett flertal stora entreprenader utförda de senaste åren är vi trygga inför genomförandet av projektet i Storfinnforsen.

Mellan orterna Strömsund och Hoting belägna i Jämtlands län bygger även E.ON Elnät Sverige AB en ny 130 kV ledning. I samband med detta utförs en omfattande om och tillbyggnation av respektive mottagningsstation, ett uppdrag där E.ON valt Goodtech att ansvara för utförandeentreprenaden.

-          Vår bredd och kompetens inom mark & bygg, utomhusställverk samt kontrollanläggningar kommer väl till sin rätt i projekt av denna karaktär. Projekten sammanfaller väl med vårt åtagande i Storfinnforsen, både geografin (inom en 8 mils radie) samt tekniken ger oss goda möjligheter till synergier då vi kan nyttja våra resurser på bästa sätt, avslutar Magnus Kristiansson.

Goodtechs uppdrag i Strömsund/Hoting omfattar bland annat två stycken nya 130 kV ledningsfack med tillhörande kontrollutrustning, byte av fjärrkontroll samt komplettering av reläskyddsbestyckning för befintliga anläggningar i respektive station.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Kristiansson, Kraftansvarig division Nord Goodtech. tfn +46 70 376 57 53, E-post: magnus.kristiansson@goodtech.se

Goodtech ASA är noterad på Oslo Börs och har ca 1 400 medarbetare på ett 40-tal orter i Sverige, Norge och på Åland, samt en omsättning om ca 2,2 miljarder SEK. Koncernen levererar projekt, tjänster och produkter inom el- och processteknik, miljöteknik och industriteknik till energi, industri, infrastruktur, bygg och offentlig sektor i Norden.