• GORE-TEX BRAND/

GORE Fabrics Division presenterar ett hållbarhetsramverk: sätter ambitiösa mål kring reduceringen av koldioxid för GORE-TEX Brand

Report this content

Putzbrunn, Tyskland (24:e juni, 2020 Idag går W.L. Gore & Associates (Gore) ut med deras nya ramverk för hållbarhet som omfattar Gore Fabrics division. Ramverket reflekterar deras långsiktiga åtagande att skydda människor och planeten, samtidigt som man förlänger produkters livslängd och förbättrar folks välbefinnande. Ett viktigt strategiskt initiativ som ger stöd åt ramverket är ett vetenskapligt-baserat mål att minska koldioxidutsläppen fram till 2030 för att sedan bli koldioxidneutralt år 2050.

Hållbarhetsramverket utgår ifrån globala trender och FN:s globala mål kring hållbar utveckling och reflekterar följande:

• En fortsatt ansträngning för att maximera det samhälleliga värdet som Gore levererar genom sin egen verksamhet, sin försörjningskedja och sina innovationer.
  • Ett åtagande att minska miljöavtrycket som Gore:s verksamhet och produkter har på vår planet.

“Utfasningen av fossila bränslen från vår ekonomi är essentiellt för att vi ska kunna minimera klimatpåverkan och dess dramatiska konsekvenser. Detta är anledningen till att vi sätter ett absolut, vetenskapligt grundat koldioxidmål för vårt GORE-TEX varumärke samtidigt som vi jobbar mot kolneutralitet år 2050.” , säger Ross MacLaine Sustainability Leader of the Gore Fabrics Division

Ross MacLaine, Sustainability Team Leader från Gore Fabrics division förklarar: “Med vårt nya ramverk för hållbarhet siktar vi mot att omdefiniera prestanda genom att se bortom de tekniska aspekterna i produkterna och se vad det finns för fördel för både människor och vår planet. Vi kommer fortsätta att fokusera på innovationer inom hållbarhet och låta våra initiativ fokusera på att maximera det samhälleliga värdet som vi skapar. Vid sidan av detta finns det ett kontinuerligt engagemang att jobba mot att minimera miljöpåverkan som vår verksamhet och produkter har. Vi är stolta över att kunna säga att vårt ramverk kring hållbarhet ligger i linje med FN:s globala mål kring hållbar utveckling, vilket inte bara möter företagets behov, utan också behovet från våra kunder, vår industri och i slutändan vårt samhälle.” Ett strategiskt nyckelinitiativ som ramverket har är att minska Gore Fabrics division:s bidrag till klimatförändringen. Under 2019 gjorde Gore Fabrics division en grundlig utvärdering av dess klimatavtryck för att få en uppfattning av sin klimatpåverkan. Genom att använda 2016 som utgångspunkt användes en rigorös vetenskapsbaserad metod som ligger i linje med the Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard, för att sätta upp mål som GORE-TEX Brand måste nå för att minska utsläppen från produktion och sin förbrukade energi (områden 1 och 2) samt från produktrelaterade utsläpp (område 3).

Gore sätter upp absoluta mål för koldioxidutsläpp över områdena 1, 2 och 3 för sitt GORE-TEX varumärke:

• År 2030 ska koldioxidutsläppen som kommer från Gore:s fabriker och kontor minskas med 60% (område 1 & 2)
  • År 2030 minska det absoluta koldioxidutsläppet som är relaterade till GORE-TEX produkter (område 3) med 35%
  • År 2050 jobba mot kolneutralitet

Dessa ambitiösa mål reflekterar GORE-TEX Brands åtagande att stödja de mål som sattes upp år 2015 genom Paris-avtalet, där målet var att hålla den globala uppvärmningen till väl under två grader Celsius. För att kunna uppnå dessa absoluta mål, som bortser från ekonomisk tillväxt till förmån för klimatpåverkan, har GORE-TEX satt upp 3 stycken nyckelåtgärder:

• Minska energikonsumtionen och fortsätta introducera förnybar energi i Gore:s fabriker
  • Optimera produktdesignen genom att balansera hållbar prestanda med material som har en mindre miljöpåverkan, samtidigt som prestandard i användningsområdet för kläderna bibehålls.
  • Jobba tillsammans med underleverantörerna för att minska deras fabrikers utsläpp samt skifta från fossila bränslen till förnybar energi samtidigt som effektiviteten ökar.

Som en ledande röst i industrin är GORE-TEX Brand en långvarig medlem av the Outdoor Industry Association (OIA) och stödjer aktivt deras Climate Action Corps som siktar mot att kollektivt driva igenom åtgärder för att minska koldioxidutsläpp i utomhusindustrin.

“Med vår unika roll som ett ingredient brand har vi helt klart ett ansvar att agera som ett ledande exempel. Som en av de grundande medlemmarna av OIA:s Climate Action Corps, är vi glada över att kunna hjälpa till att bidra med breda industriåtgärder I frågan”, ,säger Nora Stowell Global Sales & Marketing Leader of the Gore Fabrics Division

Om Gore Fabrics

För 40 år sedan revolutionerade GORE ytterklädersindustrin med sitt vattentäta och andande GORE-TEX laminat och är fortfarande en ledande innovatör inom prestationskläder. Gore:s fabrics(?) Gore:s produkter ger en komfort och skydd i utmanande miljöer och i det vardagliga livet, vilket gör att bärare på ett säkert och självsäkert vis kan uppnå och upptäcka mer. Genom vandring i skyfall till försvarsuppdrag eller genom att bekämpa bränder, har Gore:s djupa förståelse av konsumenter och branschens behov drivit utvecklingen av produkter med fördelar inom prestanda.

gore-tex.com and gore-workwear.com

Om Gore

W. L. Gore & Associates är ett material-vetenskapligt företag som är tillägnat att förändra branscher och förbättra liv. Sedan 1958 har Gore löst komplexa tekniska utmaningar i påfrestade miljöer – från yttre rymden till världens högsta bergstoppar till de inre funktionerna i en människas kropp. Med fler än 10.500 medarbetare och en stark team-inriktad kultur generar Gore årligen intäkter på 3,7 miljarder dollar.

Gore.com

Attachments: