Gorenje lanserar induktionshäll med hög IQ

Report this content

Nu lanserar vitvaruproducenten Gorenje en ny serie induktionsplattor som ångar, kokar och steker maten själv på spisen – IQcook. Med den nya induktionshällen tillkommer en IQ-sensor som enkelt fästs på grytlocket för att hjälpa såväl rutinerade som oerfarna kockar att briljera i köket. IQcook har tilldelats priset ”Red Dot Design Award” för sin innovativa design och användarvänlighet.

– I ett hektiskt liv, där matlagningen ska gå snabbt, upplever alla någon gång att pastavattnet kokar över, grytor bränns vid och att grönsaker förlorar både vätska och tuggmotstånd. Med våra nya induktionsplattor blir det enkelt för alla kockar att skapa magi i köket. Dessutom blir rätterna mer hälsosamma och man sänker energiförbrukningen i köket, säger Frederic Viking, Brand Manager på Gorenje.

Gorenjes nya IQcook-induktion innehåller alla nödvändiga matlagningsfunktioner: ångbehandling, stekning, kokning och smältning. Den smarta IQ-sensorn på grytlocket bevakar temperaturen helt själv. Genom att optimera temperaturen vid matlagningen blir resultatet också en energibesparing på ungefär 40 procent.

Sunt och hurtigt
Tidens megatrend sundhet fortsätter att växa, liksom fokus på kost och hälsosamma ingredienser som har behandlats så lite som möjligt. Att äta hälsosamt innebär bland annat att konsumera livsmedel som innehåller mycket vitaminer och mineraler. IQcook hjälper till att tillaga råvarorna på ett skonsamt och korrekt sätt, så att konsumenter får i sig så många näringsämnen som möjligt.

– Vi förespråkar fortsatt sund livsstil och upplever en växande medvetenhet om en hemlagad måltid med goda ingredienser. Här blir IQcook en hjälpande hand för att hinna laga hälsosamma rätter även när livet ärhektiskt, både för singlar och barnfamiljer, säger Frederic Viking, Brand Manager på Gorenje.

Ångar grönsaker snabbt och lätt
Ångkokning är en hälsosam matlagningsmetod som bibehåller näringsämnen och vitaminer. IQcooks funktion för ångkokning, IQsteam, är utformad för att ånga grönsaker snabbt och enkelt. Tack vare IQsteam avdunstar endast en halv deciliter vatten på ett kilo grönsaker, vilket gör att de behåller en djup och intensiv smak. Inget fett behövs vid tillagningen och därför blir grönsakerna härligt krispiga.

Fakta IQcook

• Funktionen IQboil ser till att vätskan håller en jämn temperatur vid kokning av exempelvis soppa. Med IQpro kan man också bromsa uppvärmningen och anpassa tillagningstiden på rätter som kräver längre tid, till exempel risotto.
  • IQgrill ger kocken möjlighet att välja mellan rött, medium eller välstekt kött.
  • IQfry är funktionen som styr temperaturen på oljan, så att till exempel pommes frites får rätt gyllene färg.
  • Kokplattorna bygger på generering av induktion, den kraftfulla Xtreme Power.
  • Vatten är det enda man behöver för att göra rent IQcook. Spishällen värms direkt under pannan och maten kommer inte att bränna fast på spisen.
  • Den nya IQcook-tekniken förhindrar att maten kokar över och om vätskan avdunstar från pannan, kommer funktionen automatiskt att stänga av spishällen.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Frida Valentin, Prat PR, e-post: frida.valentin@prat.se, tfn:0768-86 66 74

Sedan det danska dotterbolaget slog upp portarna i Köpenhamn 1976 har Gorenje Group Nordic vuxit till ett multinationellt företag med ansvar för Norden och Baltikum. Gorenje Group Nordic erbjuder hushållsapparater av fem varumärken i dessa åtta länder: Gorenje, Asko, Atag och Upo. Gorenje Group Nordic strävar efter att erbjuda ett varierat utbud av innovativa, designinriktade produkter och tjänster som ger våra kunder en enklare vardag i olika segment och prisnivåer.  För mer information om olika varumärken, priser och för att hitta din närmaste återförsäljare, besök www.gorenjegroupnordic.com

Taggar: